Musikkmarkedet i Norge omsatte totalt for 603 millioner kroner i fjor, noe som er en oppgang på 11 prosent fra året før.
Det viser nye tall fra bransjeorganisasjonen IFPI. Dette inkluderer CD-er, strømmetjenester og nedlastinger.
– Vi ser at de norske forbrukerne har omfavnet strømmemodellen, forteller direktør i bransjeorganisasjonen IFPI, Marte Thorsby.
Foto: Tommy NormannTallene viser at det var nettopp strømmetjenester som gjorde at musikkmarkedet gikk kraftig opp i fjor.
LES OGSÅ: Hva er strømming?
– Uvanlig kraftig økning
– Vi ser at de norske forbrukerne har omfavnet strømmemodellen, for det er utelukkende strømming som gjør at vi går opp elleve prosent, forteller direktør i bransjeorganisasjonen IFPI, Marte Thorsby.
Thorsby forteller at en oppgang i markedet på 11 prosent er mye sammenlignet med andre markeder.
– Det er ikke mange markeder som går opp såpass mye, sier Thorsby.
LES OGSÅ: Hedret Mandela på Nobelkonserten
Fysisk musikk stuper
– Tallene på både nedlasting og salget av fysisk musikk som CD-er og plater går ned, forteller Thorsby.
– Tilbake i 2010 så var strømming 13 prosent av markedet, mens i 2013 ser vi at dette representerer 65 av markedet. Det er Spotify og Wimp som er de to største tjenestene, forteller Thorsby.
LES OGSÅ: Norsk plateselskap kutter strømming
På tross av et resultat på 603 millioner kroner i musikkmarkedet, kan det likevel ikke slå den fysiske musikkens høydepunkt i 1999.
Da var det tilsvarende tallet på hele 990 millioner kroner.
Se «The Fox» av Ylvis her: