Hopp til innhold

Strømmer til lydboka

Samtidig som salget av papirbøker faller, er lydbokstrømmetjenesten Storytel i ferd med å passere 100.000 abonnenter i det norske markedet.

Lydbok

Markedet for strømming av lydbøker er sterkt økende, selv om den norske bokavtalen forhindrer tjenestene fra å tilby årsferske bøker.

Foto: www.colourbox.no

Som NRK nylig fortalte, var første halvår skralt for det norske bokmarkedet, med en nedgang i salget av skjønnlitteratur på 13 prosent.

Samtidig velger flere og flere å bli abonnement på strømmetjenester hvor du kan høre så mange lydbøker du vil for et par hundringser i måneden.

Tjenesten Storytel er klart størst i markedet og har opplevd en voldsom pågang av nye kunder den siste tiden, forteller daglig leder Håkon Havik:

Håkon Havik, daglig leder i Storytel

Håkon Havik, som er daglig leder i Storytel, opplever en voldsom vekst i antallet abonnenter på deres lydbokstrømmetjeneste.

Foto: Oddvin Aune / NRK

– Vi hadde et godt år i fjor, og det fortsetter bare, så vi kommer til å passere 100.000 abonnenter i løpet av sommeren, sier han.

Selskapet omsatte for 100 millioner kroner i Norge i fjor, og 2018 blir enda bedre.

Tilbyr ikke ferske bøker

Men det er en liten hake ved strømmetjenesten. Selv om de har 4000 lydbøker på norsk, kan ikke strømmetjenestene tilby ferske, norske bøker som er gitt ut i år på grunn av bokavtalen. Skal du høre nye bøker på lydbok, må du betale for hver enkelt bok.

– Som leder av Storytel vill jeg ikke hatt noe imot å ha helt nye bøker. Men det går bra, lytterne kjenner til at det før i tiden var kinopremierer, og så kom de samme på dvd. Folk er vant til dette, og når de blir klar over det, så aksepterer de det.

Forfatter Eirik Newth, som følger bokbransjen tett, er overrasket over at såpass mange abonnerer på en tjeneste som ikke tilbyr helt ferske bøker:

– På den ene siden er det imponerende, for på grunn av bokavtalen har de ikke verdens beste tilbud. Du får jo ikke de siste, mest aktuelle bøkene der. På den annen side har de fått drahjelp på at strømming har tatt av i Norge. Det er ikke bare strømming av tv, det er også strømming av podkast.

Newth

Forfatter Eirik Newth mener forlagene bør gå sammen om en felles strømmetjeneste for lydbøker.

Foto: NRK

Tilbyr ikke hverandres innhold

Også lydbokstrømmetjenesten Fabel opplever gode tider, og de oppgir en vekst på 250 prosent i antall abonnenter det siste året. Denne tjenesten drives av Lydbokforlaget, som eies av Aschehoug og Gyldendal.

De er en direkte konkurrent til Storytel, som Cappelen Damm eier 50 prosent av.

De to strømmetjenestene tilbyr ikke hverandres innhold, slik at kunder må abonnere på både Fabel (169 kr pr. måned) og Storytel (199 kr pr. måned) for å få innholdet til tre av de største norske forlagene. I tillegg har forlaget Vigmostad & Bjørke nylig lansert sin strømmetjeneste Ebok.no Pluss.

Forlagssjef Ann-Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget tror det er plass til flere aktører i det begrensede norske markedet. Håkon Havik i Storytel utelukker ikke at flere aktører kan leve greit side om side.

Men Eirik Newth mener forlagene bør gå sammen om en felles strømmetjeneste for lydbøker i stedet for å tro at folk vil punge ut for å abonnere på flere:

– Om man sammenligner med prisen på strømmetjenester for visuelle medier og musikk, så blir det dyrt. Den modellen om at man skal kjøpe spesifikke abonnementer for ulike forlag er ikke spesielt god. Om man ønsker fortsatt vekst, så bør man ha en modell hvor folk finner alt de trenger, sier han.

Kulturstrøm

  • Vil filme BBC-serie med kjente komikere i Lofoten

    I oktober planlegges det innspilling av scener til en TV-serie for BBC i Lofoten. Det kommer fram i en søknad sendt til Flakstad kommune.

    Det er selskapet Owl power TV som vil filme scener for BBC-serien «Mortimer and Whitehouse: Gone Fishing». De britiske komikerne Bob Mortimer og Paul Whitehouse er med i serien. Det er lagd fire sesonger av serien så langt. Det skriver Lofotposten.

    – Planen er å filme noen sekvenser i Nappstraumen og Nesland, skriver Marianne Wie på vegne av selskapet

    Nappstraumen. Er det begynnelsen på haust-storman?
    Foto: TORIL IRENE WAHL
  • Medietilsynet ber om mindre spillreklame på TV

    Det er langt mindre utenlandsk pengespillreklame på norsk TV enn før. Nå vil Medietilsynet og Lotteritilsynet at også norske selskaper skal ta ansvar.

    – Den nye lovreguleringen har resultert i et stort fall i utenlandsk pengespillreklame. Nå bør også norske aktører redusere sitt reklametrykk på TV, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

    Sammen med Lotteritilsynet ber de nå de norske spillselskapene om å trappe ned tilstedeværelsen på norske TV-skjermer.

    Tall Medietilsynet har fått fra Nielsen Media Research, viser at markedet for pengespillreklame på norsk TV har falt fra 581 millioner til 444 millioner kroner det siste året. Det skyldes blant annet at Viasat sluttet å sende utenlandsk pengespillreklame 1. januar 2021, da dette ble forbudt etter norsk lov.

    Mandag ble det også midlertidig satt en stopper for utenlandsk spillreklame på Discovery-gruppens kanaler, selv om selskapet har stevnet staten for retten fordi de mener loven bryter mot EØS-retten.

    (NTB)