Kleveland, som i dag er direktør i Svenska Filminstitutet, mente at utviklingen av regionaliserte medietilbud er en utviklingen vi ser i hele Norden, men som er spesiell i Norge, skriver nettstedet Kampanje.
- Her har vi fått regionale mediehus bestående av avis, radio, nett og i noen tilfeller lokal-TV. Denne utviklingen vil fortsette, men krever politiske strategier og sammenheng i kultur- og mediepolitikken, sa Kleveland.
Den tidligere kulturministeren brukte Bergen som et eksempel på regionaliseringen i den forstand at Bergen har satt en arena for diskusjon om medier i mange år.
- Mediebyen Bergen er ikke bare et tomt slagord fra begynnelsen av 1990-årene. Etter å ha vunnet slaget om TV 2 har man ikke lent seg tilbake, men bygd opp medie- og kulturbedrifter for at TV 2 skulle bli mer enn et skalkeskjul for en bedrift i Oslo.
Også i filmen
Kleveland ser nå den samme utviklingen skje på filmsektoren. Fra å være et nasjonalt anliggende er ny teknologi, lettere og rimeligere produksjonsutstyr og nye generasjoner filmfolk i ferd med å gjøre også filmen regional.
Kleveland pekte på at det var mediepolitikken i 1990-årene som la grunnlaget for det medielandskapet vi ser i dag.
- Da hadde man en frykt for monopoler. Men vi har et mangfold selv om få eier alt. Mediekonsernene er store i nordisk sammenheng, men små i internasjonal målestokk. Gjennom å krysse grenser i sitt eierskap har vi likevel oppnådd god konkurranse på nasjonalt nivå i mediene, sa Kleveland.
Hun spådde en helt ny æra for levende bilder i fremtiden.
- Levende bilder har en sterk posisjon. Konkurransesituasjonen vil bli en helt annen for de som eier de levende bildene, sa hun.
Kommersielt press
Kleveland viste til at kommersielle TV-stasjoner nå går med store underskudd som også skaper en krise i filmindustrien som er knyttet opp mot TV-stasjonene.
- Det kommersielle presset er stort. EU-direktivet Fjernsyn uten grenser viser etter første høringsrunde at det er et sterkt press for å få vekk begrensningene på reklamen. Såkalt split screen åpner også for reklame. Enkelte mener at man må åpne for at 20 prosent av skjermflaten går til reklame. Her må man ta stilling til hva som skal vernes av programmer i fremtiden, sa Kleveland.
- Film har vært knyttet opp til ett og samme medium nemlig kinolerretet, som nå er selskapenes verste fiende og årsak til kinodød. Digitaliseringen av film, tv og kino åpner derimot for helt nye muligheter, sa Åse Kleveland.