Soloppgang i Riga (2:2)

Radioteatret inviterer denne gang sine lyttere til et besøk i Riga i 1968. Det skjedde mye det året. Harald og Sonja giftet seg. Og ute i verden var det studentopprør.

Soloppgang i Riga
Foto: Kleiven, Paul / SCANPIX

Det spredte seg til Norge og. Men i Latvia var det foreløpig rolig. ”Soloppgang i Riga” av Aleksej Arbuzov utspiller seg noen dager i slutten av juli 1968, i og omkring en kuranstalt.

I rollene møter vi to enere i norsk teater: Wenche Foss og Per Aabel. De spilte sammen mange ganger. Men akkurat dette samspillet startet i 1979, da Toralv Maurstad var blitt sjef på Nationaltheatret. Han valgte ”Soloppgang i Riga” som åpningsforestilling på Amfiscenen. Og han valgte Wenche Foss og Per Aabel.

Dét likte publikum. De strømmet til. I så store mengder at forestillingen måtte flyttes til Hovedscenen. Siden ble det turné til Trøndelag teater, til Rogaland teater og til Festspillene i Bergen. Deretter ble det fjernsynsteater. Og så Radioteatret. Den versjonen har vi gleden av å sende nå, i to deler.

Forfatter i eksil

Forfatteren, Aleksej Arbuzov var født i Moskva i 1908, med russisk far, gresk mor. Mistet tidlig sine foreldre og kom første gang i kontakt med teatret da han var 14. Da fikk han en birolle i St. Petersburg.

Deretter ble det teaterskole og en omflakkende tilværelse som instruktør og leder for en teatertrupp. Han instruerte og begynte etter hvert å skrive – det ble i alt over 30 skuespill. Arbuzov forlot sitt hjemland og levde i eksil og døde i 1986.

En gammeldags flirt

”Soloppgang i Riga” må kunne kalles en gammeldags flirt – møtet mellom to eldre mennesker, en lege og en pasient.

HUN en kokett og impulsiv kvinne. Varmhjertet, uberegnelig og ukonvensjonell.

HAN litt mer borgerlig og forsiktig i sin oppførsel og reaksjoner.

Slikt blir det lett orddueller og rene krangler av. Og komedie. Men også en gryende samforståelse mellom to som kommer fra svært så forskjellige slags liv, men møtes til en felles soloppgang i Rigabukten.

Kulturstrøm

  • Stormzy utstilles Madame Tussaud

    En voksfigur av rapstjernen Stormzy blir Madame Tussauds nyeste tilskudd. Den annonserte det verdensberømte London-museet selv på Twitter mandag.

  • – Ytringsfrihet må veie tyngst

    EUs digitale lover må sikre medienes uavhengighet, sier Medietilsynet. Lovforslagets formål er vel og bra, ytrings- og pressefrihet må tillegges stor vekt, mener direktøren.

    – Desinformasjon og hatefulle ytringer kan være svært skadelig selv når den er innenfor loven, men risikoen i å gi for store fullmakter til å fjerne innhold, er etter vår vurdering for store. Hensynet til ytringsfriheten må veie tyngst, sier direktør Mari Velsand.

    Lovforslaget har som mål å viske ut juridiske skiller mellom varer, tjenester og innhold som tilbys online og offline, styrke den digitale konkurransen og øke brukernes sikkerhet på nett.

    Ambisjonen er å gjøre avstanden mellom mediebrukere og aktørene bak sosiale medier-tjenester mindre. Blant annet skal nasjonale myndigheter kunne kreve at ulovlig innhold fjernes raskere.

    – Loven bør tydeliggjøre at redaksjonelt innhold ikke skal kunne fjernes, verken av aktører som står bak sosiale medier eller av nasjonale myndigheter, sier Velsand.

Flere kulturnyheter