– Vi gjennomgår reglementet hvert år, og i år gjorde vi en spesielt grundig gjennomgang av jurysystemet. I tillegg har vi valgt å gjøre noen endringer i kategoriene, sier styreleder i Spellemann, Marte Thorsby.
Kategorien «Årets album» er helt ny. «Årets produsent» blir innført som fast pris, og «Årets musikkvideo» er tilbake etter to års pause.
– Juryordningen har vært diskutert i mange år, både internt og i bransjen generelt. Det har vært på sin plass å ta en ordentlig gjennomgang, sier Thorsby.
Juryen får diskutere
Den store endringen i år er innføringen av en storjury. Storjuryen skal foreta den første juryeringen av de påmeldte utgivelsene.
– Vi har innført en to-instansbehandling for å lette arbeidet til fagjuryen. Storjuryen skal gå gjennom alle de påmeldte utgivelsene i de ulike kategoriene.
– Noe som også er nytt i fagjuryen er at de kan diskutere seg imellom underveis. Tidligere var juryen hemmelige for hverandre frem til Spellemann ble avviklet. Å kunne snakke sammen underveis har blitt etterspurt av flere, sier hun.
– Sårbart system
P3-profil Christine Dancke trakk seg som jurymedlem i fjor, på grunn av at artisten Todd Terje ikke var nominert.
– Det burde være gratis å melde seg på Spellemann. Det er rart å måtte rekke opp en hånd for å få heder og ære, mener Dancke. Hun er positiv til at jurymedlemmene nå kan diskutere med hverandre.
– Noen mener det er en utfordring at man mister anonymiteten og kan konspirere seg til hvem som vinner. Det tror jeg ikke er noe som ville funnet sted, og jeg tror det er bra å snakke sammen. Det systemet som var tidligere var ekstremt sårbart.
Kritisk til storjury
Dancke synes det er merkelig at en storjury skal være første instans, og undrer over flere av kategoriene.
– Jeg er fan av albumprisen, men det er ironisk at den kommer nå som nesten ingen gir ut album. Det kan være en fin pris for dem som holder ut. Det er dessuten fint at musikkvideo-prisen kommer tilbake, mener radioprofilen, som fremdeles etterlyser en remiks-kategori.