NRK Meny
Normal

Satser på voksne platekjøpere

De store plateselskapene satser på dansebandartister – med hell.

Lunerhallen, Lasse Stefanz & Frøya. Foto:Arnfinn Borge

Norske plateselskaper har fått opp øynene for 'voksne' artister som Frøya, her live sammen med Lasse Stefanz i Lunnerhallen.

Foto: Lunerhallen, Lasse Stefanz & Frøya. Arnfinn Borge

Frøya – som egentlig heter Frøydis Skinnarland og er fra Skien.

Frøya – som egentlig heter Frøydis Skinnarland og er fra Skien – har gjort det skarpt på VG-listen med albumet «Jenta fra landet», som ligger i grenselandet danseband og countrypop og gis ut på Warners nye norsketikett Mariann Norge.

Foto: K&U / K&U
Olav Stedje og hans mangeårige makker Svein Dag Hauge.

– Det er voksne folk som kjøper plater, fastslår Olav Stedje og hans mangeårige makker Svein Dag Hauge, og sier «velkommen etter» til de deler av platebransjen som har begynt å få øynene opp for dette.

Foto: K&U / K&U
Audun Tylden

Audun Tylden har regjert dansebandsjangeren nær enerådende frem til nylig, men har ikke noe imot mer konkurranse fra de store selskapene, sier han. Her fotografert under Spellemannprisen sist helg, der han fikk bransjeprisen.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

For eksempel er Frøya, «jenta fra landet», inne i sin fjerde uke på VG-listen – på 8. plass nå, etter å ha vært oppe på en 6. plass.

Frøya – som for øvrig har gitt norskalbumet sitt tittelen «Jenta fra landet» etter tittellåten som er en oversettelse av Gretchen Wilsons «Redneck Woman» – gis ut på Warners nye selskap Mariann Norge.

Musikken som skiensjenta lager karakteriseres som «i grenselandet mellom dans og countrypop», og har gitt henne en sterkere plassering på hovedlisten enn selv dansebandkongene Ole Ivars noensinne har klart.

Kanonår

Norske Sony BMG kan også gni seg i hendene: Albumet «Dansbandkampen 2008» med svenske dansebandartister er også i sin fjerde uke, toppet albumlisten forrige uke og er på 2. plass nå.

Universal Music hadde ifølge Farojournalen et kanonår i fjor med sitt underbruk Slagerfabrikken, som de dro i gang i 2007 for å gi ut «norsk musikk med sjangermessig stor spredning, men rettet mot et voksent publikum». Omsetning lå godt over det budsjetterte, og i 2009 er planen å nå enda bredere ut til norske platekjøpere.

EMI satser også på et voksent publikum, og bygger opp sin folkelige, norske stall under sin gjenopplivede Odeon-etikett som har lisens på artister med solid fartstid og aldersgjennomsnitt: Halvdan Sivertsen, Åge Aleksandersen, Ole Paus og Hellbillies, for å nevne noen.

– Bra for alle

– Er man slem, kan man si at når krybben er tom, bites hestene. Kanskje har de fått beskjed fra styrerommene internasjonalt om å tjene penger?
Det sier Audun Tylden i plateselskapet Tylden & Co, som hittil har vært dansebandkongen uten plagsomme tronpretendenter i norsk platebransje, med en lur latter. For nå kommer de store etter, og Tylden hevder han ønsker dem velkommen – og at han også har gitt gode råd på forespørsel.

– Konkurranse er sunt, det er bra for forbrukerne også. Når de store ruller ut dampveivalsene sine, vil alle i dette segmentet få mer oppmerksomhet, fastslår han til NTB.

Vil betale

Tylden, som nylig mottok Spellemanns bransjepris , sier han selv falt i dansebandgryta ved et uhell da han begynte å gi ut Ole Ivars i 1992.

– Det var da norsk danseband ble en egen sjanger, før den tiden spilte de pop.

Siden ballet det på seg. I dag tilhører 80 prosent av Tylden & Co. s artister eller band dansebandsjangeren.

– For oss har danseband alltid solgt. Det er en sjanger med visse karakteristika: Det er et repertoar som ikke avgår ved døden seks uker etter utgivelse, med et publikum som er villig til å betale for å kjøpe det. For i motsetning til det mange tror, så har folk som liker danseband også datamaskiner og er i stand til å laste ned sanger – men de foretrekker å betale for det, sier Audun Tylden.

Han gir også ut andre artister med appell til et såkalt «voksent» publikum, som for eksempel plateaktuelle Olav Stedje.

Voksne selger

Da NTB intervjuet Olav Stedje sammen med hans mangeårige samarbeidspartner, gitarist og produsent Svein Dag Hauge, også kjent fra Lava, nikket de gjenkjennende til at bransjen ellers får øynene opp for nettopp disse platekjøperne.

– Det er jo voksne som fortsatt kjøper plater, sier Stedje.

– Dette har vi sagt i mange år til platebransjen ellers, som til dels har vist stor og urban arroganse, sier Hauge, som sier han har mer å gjøre enn på lenge, og spiller i flere band.

Men hvorfor folk vil høre igjen veteranartister som dem?

– Folk liker artister som har bevist at publikum kan stole på dem, og som gjør det de er bra på å gjøre. Bruce Springsteen og James Taylor selger fortsatt godt nettopp fordi de ikke «fornyer» seg, sier Svein Dag Hauge, mens Stedje legger til:

– Mange følger artistene fra sin tidsperiode, men det var jo fordi vi var vant til å kjøpe LP-er med mye informasjon om artistene, som vi fikk et forhold til. Når Rihanna er 50 år, vil hennes samtidige følge henne?

Kulturstrøm

  • Siste kveld med gjengen

    Etter 16 år som sjef for et av verdens beste symfoniorkestre, Berlin-filharmonien, hadde Sir Simon Rattle siste kveld meg gjengen lørdag. Tusener trosset regnvær og Tysklands VM-kamp på tv for å hylle den populære dirigenten på Berlins store utendørsscene Waldbüne.

    Germany Rattle Concert
    Foto: Jens Buettner / AP
  • «SKAM» blir norsk kulturarv

    To manus fra «SKAM» er gitt til Nasjonalbiblioteket, hvor de skal tas vare på i mer enn tusen år som en del av den norske kulturarven. Manusene til Ibsen og Bjørnson får selskap av situasjoner mellom Even og Isak i sesong tre. Det er fan-gruppa som bød på «SKAM»-manuset under tv-aksjonen i fjor, som har donert bort manusene. De fikk to valgfrie manus til av seriens skaper Julia Andem etter auksjonen. Nå er to av dem gitt til Nasjonalbiblioteket i Oslo og ett til Skeivt arkiv i Bergen. Se «SKAM», sesong 3

    Skam-manus blir kulturarv
    Foto: Nasjonalbiblioteket
  • Fredag kommer Coltrane

    En hel jazzverden holder pusten. Opptaket av «Both Directions at Once: The Lost Album» ble spilt inn av John Coltrane Quartet i 1963, men forsvant. Nå har den legendariske saksofonistens slektninger funnet Coltranes egne opptak av innspillingen, som skal gis ut 29.juni. Smakebiter kan allerede høres på internett.

    John Coltrane
    Foto: NTB-Foto / NTB scanpix