Hopp til innhold

Samstemte showgirls

De fire jentene slo nesten pusten ut av våre premiereløver.

Showgirls
Foto: Fredrik Arff

Det var fire flotte damer som feide inn på Chat Noirs scene onsdagskveld og sang. "Vi er showgirls" til melodien Showtune av Jerry Herman.

De fire damene er revyjenta Hilde Lyrån, sangerinnen Marian Aas Hansen, Showdama Guri Schanke og showringreven Bettan med nordisk poperfaring.

Det var et lekkert scenebilde som møtte de to premiereløvene.

- Glitrende lyssatt og kostymert med stadig nye antrekk. Og koreograf og instruktør Johan Osuldsen hadde en heldig hånd med å trekke det beste ut av kvartetten, forteller Rune.

- Man merker seg med en gang Osuldsens begeistring for Musikaler, et overtall av melodiene var hentet fra Broadway, og jentene jobbet 100 prosent med å yte denne showformen den respekt den fortjener. Musikalformen er jo vanskeligst når det hele ser lett ut, forklarer Andreas.

Showgirls

Showgirls

Foto: Fredrik Arff

Selvironiske forsidepiker

Ensemblenumrene sitter meget bra, som det lett selvironiske Forsidepiker. Flott at de selv plukker på det faktum at de mer eller mindre glossy og retusjert stadig dukket opp på forsiden av alle slags blader. Og har gjort det siden påske. Det er nummeret der det holder best at de er litt navlebeskuende.

- Minuset er når sang går over i dialog, den står ikke helt til troende. Litt for lært liksom, uten sting, mener Rune.

Fornorsket

- Nummeret ”En herlig klang” en fornorsket versjon av Liza Minnellis glansnummer ”Ring dem bells” fungerte bra ikke minst på grunn av at Hilde Lyrån med sin store revyerfaring, og med en festlig oversettelse av Dag Vågsås, virkelig boltret seg i det komiske med de fire danserne, mener Andreas.

Hilde Lyrån og Marian Aas Hansen hadde et deilig "kvinne er kvinne verst" nummer. Igjen ser man hva gammel revytrening hjelper på timing. Morsom tekst av Johan Osludsen.

Rune har blitt fasinert av ringreven blant damene, Bettan.

- Og så kom første akts klimax, Bettan: The musikal. De tre andre sangfuglene får ha oss unnskyldt, men her viser Bettan hvilken dreven showartist hun er. For en scenekontroll, sier Rune.

Grand Prix

Showgirls
Foto: Fredrik Arff

Det måtte komme, Guri sitt Grand Prix og Skal vi danse nummer.OG det ble selsvagt superglam, med forskjellige kjolebytter.

- Ikke alle tekstene er like sterke, og selv med avslappende pause i midten, kan man lure på om det hele ikke hadde stått seg på litt nedklipping og lett ”styla” frisering for så å bli en halvannen times kompakt enhet. Og mer troverdig fritale. Men når jentene til slutt synger ”We are Showgirls” så skal det få stå uimotsagt, for det er de alle på hvert sitt vis, mener Andreas.

- Kanskje, men Bettan et lite sangfuglhode foran.

Pilkast

I showblinken, hvor skal pilen plasserest, fra 0-10

Andreas: - Den ligger helt i kanten mellom sju og åtte, men jeg velger nølende å gi en åtter.

Rune: - Fire feiende flotte damer får en dobbelt firer av meg, med andre ord åtte.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.