NRK Meny
Normal

Bruker egne nettverk til veldedighet

Det finnes alternativer til å gi penger «blindt» til veldedige organisasjoner. Nå vil vi vite hva pengene skal brukes til. Det nye er at vi gir via vårt etablerte nettverk av venner og bekjente.

Sult i Somalia

13 millioner sultende mennesker har behov for akutt hjelp i Somalia. Bare i løpet av de siste tre månendene har nærmere 30.000 barn bukket under for sulten.

Foto: STR / Reuters

Artikkelen er flere år gammel.

Erlend Schei

Webutvikler Erlend Schei.

Foto: Cathrine Darre

Webutvikleren Erlend Schei leste om og så bilder fra den pågående sultkatastrofen i Somalia, og lurte på om det var noe han kunne gjøre.

Svaret kom i form av en ny trend innen veldedighetsarbeid:

Start din egen innsamlingsaksjon, og spre den via sosiale medier.

– Det koker ned til noe så enkelt som at jeg har fire barn selv, og da jeg så bildene og leste de hjerteskjærende historiene fra Somalia, så gjorde det så ekstremt inntrykk, forteller Erlend Schei til NRK.no.

Forrige søndag startet han derfor med noen tastetrykk innsamlingsaksjonen «Nerd Aid» , og la ut lenke til den virtuelle innsamlingsbøssen på Facebook, Twitter, Google + og LinkedIn.

– Nå er aksjonen ute av min kontroll og det er fantastisk deilig, forteller Schei.

LES OGSÅ: Slik kan du hjelpe sultofrene

Mål: 1 million

  • Det første døgnet kom det inn 15.000 kroner.
  • Etter to døgn var det kommet inn 90.000 kroner.
  • Etter tre døgn: 200.000.
  • Halvveis inn i fjerde døgnet hadde aksjonen fått inn 300.000.
  • Torsdag ettermiddag har innsamlingen rundet 350.000 kroner.

Målet er 1 million kroner, og innsamlingen varer til 1. oktober. Schei har regnet ut at det må komme inn i snitt 18.000 kroner i døgnet for at målet skal nås.

– Da jeg startet «Nerd Aid» hadde jeg måtelig tro på at vi skulle nå målet, men nå har jeg klokkertro på det, vi ligger godt over budsjett, forteller han.

LES OGSÅ: Slik skal underernærte barn få livet tilbake

– Spennende å følge

– Jeg har et tålelig stort nettverk, siden jeg har vært noen år i it-bransjen og sosiale medier, forteller han til NRK.no.

Sultkatastrofen ved Afrikas horn

Sultkatastrofen ved Afrikas horn har vekket manges engasjement.

Foto: Ismail Taxta / Reuters

– Jeg tenkte at mitt samlede nettverk har mye mer penger enn jeg har alene, sier han.

Flere veldedige organisasjoner har løsninger for å starte din egen innsamlingsaksjon (se lenker lengre ned).

Erlend Schei valgte litt tilfeldig Røde Kors sin løsning. Fordelen med en virtuell innsamlingsbøsse, er at men hele tiden kan følge med på det innsamlede beløpet.

– Man får en god følelse når aksjonen brer om seg og beløpet stiger. Det er artig å følge med på, forteller Schei.

Den selvutnevnte nerden lurte en stund på om aksjonsnavnet ville virke, siden nerdebegrepet kunne være litt betent.

– Men der tok jeg skammelig feil. Jeg tror den virale spredningen funker godt fordi det blir et slags fellesskap, et miljø som man føler tilhørighet til, sier han.

LES OGSÅ: Sosiale medier samler folket

– Bruker eget nettverk

På grunn av sosiale medier har folk flest nå et nettverk som fungerer mye raskere til informasjonsspredning enn tidligere. Man kan nå flere hundre mennesker med noen tastetrykk.

Jan Olav Ryfetten

Jan Olav Ryfetten i Stiftelsen Soria Moria.

– Mange vil ha større glede av å starte sin egen innsamling og bruke sitt eget nettverk, enn å gi blindt til en organisasjon, sier Jan Olav Ryfetten i den uavhengige Soria Moria-stiftelsen til NRK.no.

Stiftelsen står bak nettsiden Mininnsamling.no , hvor hvem som helst kan starte sin egen innsamlingsaksjon til organisasjoner som Kirkens SOS, Amnesty Norge, Norges Blindeforbund og mange andre. For å kunne motta penger gjennom Mininnsamling.no må organisasjonene godkjennes.

– Giverne har blitt mer kritiske, og mer interesserte i hvilken sak pengene går til, sier Ryfetten.

Han mener dette stiller større krav til organisasjonene om tydelighet.

– Det er lettere å gi til et konkret prosjekt enn til det store sluket, fremholder han.

LES OGSÅ: Slik bruker du sosiale medier på en god måte

Shopper godhet

Effekten og troverdigheten blir desto større når henvendelsen kommer ditt etablerte nettverk, enn fra en organisasjon man ikke har noe forhold til.

– Man får en helt annen form for tilhørighet til saken, sier han.

Facebook

Start din egen innsamling og spre lenken på sosiale medier.

Foto: THIERRY ROGE / REUTERS

Han mener fokus har skiftet fra organisasjon til formål.

– De yngre giverne «shopper» godhet der de føler det er naturlig, i motsetning til de mer trofaste, eldre giverne. De ideelle organisasjonene er nå mer en garantist for at pengene brukes til det de skal, mener Ryfetten.

– Mange som feirer fødselsdag har egentlig alt de trenger. Så i stedet for å si at «jeg vet ikke hva jeg ønsker meg», kan de heller si «gi heller penger til dette utdanningsprosjektet i Kongo», sier han.

Her kan du starte din egen innsamling

Røde Kors

Mininnsamling.no

Leger uten grenser

Kreftforeningen / Rosa sløyfe