– Wesenlund døde på Madserud-hjemmet i Oslo natt til søndag. Han hadde sin kone ved sin side helt til det siste, sier vennen Odd Grann til NTB.
- NEKROLOG:
Snakket om sykdom
For to år siden snakket Wesenlund om sykdommen som gjorde at han trakk seg ut av rampelyset.
– Det er en del ting som er vanskelig å kontrollere nå, nemlig det at ordene ikke vil ut. Det blir stamming, og det er klart det er en plage når du er vant til å la smella gå, sa Wesenlund i Radiogudstjeneste på NRK P1.
Wesenlund var rammet av både hjerteinfarkt og diabetes i løpet av de siste årene.
Kulturminister Hadia Tajik synes i likhet med resten av det norske folk at det er trist at Wesenlund nå er borte. Hun mener det er et stort tap for norsk kulturliv.
– Rolv Wesenlund har betydd mye for det norske folk. Mange har et forhold til rollen hans i komiserien «Fleksnes», som har berørt mange, og Norge har nå mistet en stor kulturpersonlighet, sier kulturminister til NRK.no.
Mest kjent som Fleksnes
Den folkekjære skuespilleren er kanskje mest kjent for å ha spilt i musikalen og filmene om Bør Børson og figuren Marve Fleksnes i TV-serien «Fleksnes».
Han var aktiv som jazzmusiker og plateprodusent til han ble ansatt som programsekretær i NRK 1966. Fra 1964 var han revyforfatter og skuespiller på Chat Noir, ABC-teatret, Oslo Nye Teater og Det Norske Teatret.
Rolv Wesenlund, Harald Heide-Steen jr, Harald Tusberg, Bengt Calmeyer og den svenske regissøren Bo Hermansson hadde alle stor entusiasme for det nye fjernsynsmediet.
Sammen etablerte de en opprørsk form for tv-underholdning. De gjøglet med alt fra prester til 17. mai-talere.
(Artikkelen fortsetter)
Tildelt Wenche Foss' ærespris
Wesenlund hørte også til på teaterscenen, og han ble tildelt Wenche Foss' ærespris i 2011.
Stor suksess ble det for teaterforestillingene han hadde på flere av landets scener, og også scener ellers i Skandinavia. «Bør Børson jr». gestaltet Wesenlund først på Trøndelag Teater, før forestillingen inntok hovedstaden på Det Norske Teatret. Senere ble det film, og «Bør Børsen II» ble produsert direkte for film.
Både i Oslo, Aarhus og København var han Leopold i «Sommer i Tyrol», på Det Norske hadde han hovedrollen i «Charlies Tante», og i «La Cage aux Folles» var han homofil dragartist.