Hovedpersonen Avery er en aldrende enkemann, som lever et fredelig liv på den amerikanske landsbygda. Hans beste venn er hunden Red.
En vakker solskinnsdag sitter Avery og fisker, med Red ved sin side. Da dukker tre tenåringsgutter opp; en av dem har rovdyr-blikk. Han skyter Red, for moro skyld.
Avery klarer å spore opp guttene, men ingen er lystne på å straffeforfølge en ung hundemorder.
Krigsveteranen Avery skjønner at han må ta saken i egne hender. For ham handler dette om rettferdighet, om å prøve å gjenopprette en slags balanse og orden i tilværelsen, også for å forhindre fremtidige katastrofer.
Vi befinner oss dessuten i et klassisk redneck-miljø, med ekko av westernmytologi og gamle maskuline verdier: Der mannen, hans hund og hans rifle danner en hellig allianse, der det er tydelige skiller mellom rett og galt, og der rettferdig vrede noen ganger kan gli over i besettelse og blodtåke.
”Red” fungerer best i første halvdel, som en refleksjon over hvordan man takler en meningsløs voldshandling. Men så tar fortellingen noen sjokkerende brå vendinger og eskalerer raskt i melodramatisk retning.
Hovedrolleinnehaver Brian Cox, gjør imidlertid et sterkt inntrykk med sitt nedtonede spill. Han gestalter Avery som en hedersmann av den gamle skolen, rørende og urokkelig i sin kamp for anstendighet og verdighet, men også med dype følelsesmessige sår og et langsomt flammende raseri.
Og Trygve Allister Diesen har gjort en god jobb med regien, godt hjulpet av norsk fotograf, klipper og lydmann, ved å gi de dramatiske hendelsene et sobert, stemningsmettet uttrykk.