– Kommersiell radio har stått på stedet hvil siden begynnelsen av 90-tallet, og jeg håper at den skjerpede konkurransen vil føre til en produktutvikling, sier Hans Geelmuyden i Geelmuyden og Kise.
Han mener P4s suksess kom på bakgrunn av den monopolsituasjonen kanalen befant seg i, men at Kanal24 med et bedre distribusjonsnett vil ha et fortrinn når konkurransen hardner til.
– Distribusjon er et nøkkelord. Mange annonsører vil ta hensyn til det når de skal selge sitt budskap, sier han.
Venter underskudd
Ansvarlig redaktør Hans Hjellemo i Kampanje er sikker på at det blir trangt om plassen på annonsemarkedet med to aktører i jakten på et begrenset antall millioner.
– Reklamemarkedet for radio er ikke stort. For inneværende år rundt 350 millioner kroner, og sannsynligvis et sted rundt 400 millioner neste år. På kort sikt må begge belage seg på å gå med underskudd, mener han.
Hjellemo ser også en stor fare ved at det i stedet for mangfold kan bli enfold i eteren. Han skylder på kulturdepartementet som han mener ikke i stor nok grad har differensiert de ulike konsesjonskravene.
– Alt er avhengig av penger, slik det er blitt. Det kan være kulturpolitisk hasard, sier han.
P4 vinner
Ingebrigt Steen Jensen i Dinamo Norge ser den tilspissede konkurransen i radiomarkedet som spennende og positiv. I utgangspunktet tror han P4 har et klart fortrinn ved at de har sine "faste" lyttere og at de er innarbeidet på annonsemarkedet. De har rett og slett merkevaren.
– Kanal24 kommer til å trenge all den hjelp de kan få, hevder han.