Nyinnspilling tar opp konkurransen med Downton Abbey

Adolf Hitler, John F. Kennedy og en lesberomanse skal flytte tilhengere av snobbete førkrigsdrama fra ITV og over til BBC, når gode gamle «Upstairs, downstairs» kommer i ny og oppusset innpakning.

Downton Abbey Upstairs downstairs

Downton Abbey (til venstre) har vært en kjempesuksess i hele verden. Nå tar BBC opp kampen med nyinnspillingen av 70-tallsserien Upstairs, Downstairs.

Foto: Pressefoto

Kjempesuksessen «Downton Abbey» som går sin seiersgang på den britiske kanalen ITV, og som har hatt stor suksess på NRK, får nå konkurranse fra BBC. «Upstairs, downstairs» fra 1971 kommer nå i ny utgave, denne gangen med saftige detaljer.

Dramaserien «Upstairs, downstairs» ble produsert mellom 1971 og 1975 i 68 episoder. Den tok for seg livet og relasjonene mellom herskap og tjenere i England på begynnelsen av 1900-tallet, og var svært populær.

I 2010 ble det børstet støv av serien, og tre episoder ble produsert for BBC. Den velkjente serieforfatteren Heidi Thomas, som står bak suksessen «Crawford», ble satt bak spakene. Likevel ble nyinnspillingen av denne raskt overskygget av den enormt populære ITV-serien «Downton Abbey», som har hatt millioner av seere.

Likheter med «Downton Abbey»

Handlingen i den nye versjonen av «Upstairs, downstairs» har klare paralleller til den kommende «Downton Abbey»-sesongen. «Upstairs, downstairs»-dramaet utspiller seg i og rundt huset «165 Eaton Place» i 1938, og huset forbereder seg til krig.

Selv nekter Heidi Thomas for at serien er en kopi av dramasuksessen.

– Vi er kun i startgropa, og dette er et helt nytt kapittel for oss. «Downton Abbey» har hatt 18 timer på lufta, og jeg har kun sett små deler av den selv, sier Thomas til The Telegraph.

Hun sier hun er «i ekstase» for at hun får lov til å lage den nye versjonen av den gamle kjenningen.

– Samtalene mellom Neville Chamberlain og Adolf Hitler, og London-besøket til John F. Kennedy var både episk og intimt å lage i serien, sier Thomas.

Trøblete comeback

Det var lenge planlagt at Thomas skulle skrive seks nye episoder av serien fortløpende, men dette ble skrinlagt på grunn av uforutsette hendelser.

Problemer oppsto da skuespiller Eileen Atkins, som spilte i den originale serien, brått sluttet fordi hun var «misfornøyd med utviklingen av karakteren hennes.»

Atkins produserte originalserien sammen med skuespiller Jean Marsh, som også skulle gjøre comeback i nyinnspillingen. Samtidig med Atkins misnøye, pådro Marsh seg et slag, og serien måtte skrives om så Marsh fikk en redusert rolle i rekonvaliseringsprosessen.

Nå er derimot nytt manus klart, og den første av de seks episodene har premiere på BBC 19. februar.

Shirley MacLaine til «Downton Abbey»

Shirley MacLaine

Tidligere Oscar-vinner Shirley MacLaine blir å se i tredje «Downton Abbey»-sesong.

Foto: Michel Spingler / Ap

Selv om BBC frister med mer enn bare en lesberomanse, ble likevel lanseringen av serien overskygget av Downton Abbey.

Den Oscar-belønnede skuespilleren Shirley MacLaine er nemlig klar for sesong 3, som vises i 2013.

Hun skal spille rollen som Martha Levinson, moren til den amerikanskfødte karakteren Lady Grantham, spilt av Elizabeth McGovern.

– Shirley MacLaine er en fantastisk skuespiller, og hun er like amerikansk som dagen er lang, sier produsent Rebecca Eaton i en pressemelding.

ITVs dramasjef, Laura Mackie, er også raus med lovordene.

– Det er veldig spennende å få inn en skuespiller av hennes kaliber i den allerede briljante gjengen vi har, sier hun til BBC.

Kulturstrøm

  • – Oppriktig og personlig portrett

    – Et fengende rot av en dokumentarfilm, skriver Filmpolitiet i anmeldelsen av «MATANGI / MAYA / M.I.A.». Filmen forteller historien om hvordan artisten Maya ble rapper og popstjerne. Hun er immigrant fra Sri Lanka og datter av en sentral skikkelse i den tamilske motstandsbevegelsen. Det har gitt henne drivstoff i karrieren i den kommersielle popbransjen, skriver anmelder Sigurd Vik.

    Artisten Maya
    Foto: Another World Entertainment
  • Norske 3D-klær først i verden

    Den norske digitale kleskolleksjonen «Neo-Ex» er de første klærne som kun kan brukes digitalt. – Vi ønsker å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef i Carlings til Melk & Honning. Alle inntektene fra den digitale kolleksjonen går til den veldedige stiftelsen WaterAid for å rette søkelyset på det store vannforbruket i moteindustrien.