EU-kommisjonen vil innfører lovlig produktplassering for at europeiske filmprodusenter skal bli likestilte med kollegaene i USA.
Betalt produktplassering er en viktig inntektskilde i USA, men det vil neppe bli amerikanske tilstander her i landet, sier Leif Holst Jensen, generalsekretær i Norske film- og TV-produsenters forening.
- Vi har ikke et marked og en størrelse som er amerikansk. Det å lage filmer på norsk for norsk publikum har et helt annet utgangspunkt en verdensmarkedet. I Norge kommer statlig finansiering og offentlig finansiering alltid til å være det viktigste i forhold til et så lite marked som vi har.
Marginal finansiering
Mange er redde for at annonsører som kjøper eksponeringsplass i filmer, skal kunne påvirke innholdet, men generalsekretæren i Produsentforeningen er ikke redd for at filmskaperne på en uheldig måte skal bli avhengige av annonsørene.
- Jeg tror at produktplassering fortsatt vil være en så marginal del av finansieringen av norske filmer at en reell avhengighet på den måten kommer ikke til å være fremtiden.
For annonsørene er produktplassering en interessant reklameform, det seier Jarle Thalberg i mediebyrået Carat.
- Først og fremst det som blir en del av det produktet som forbrukeren ser på som er en del av selve filmen. Det er veldig vanskelig for forbrukeren å komme bort fra påvirkningen og ikke se på produktplasseringen.
Kulturnytt, NRK P2, 15. desember 2005