Hopp til innhold

Prisvinnende designer vender tilbake til Norge

Selv om den prisvinnende klesdesigneren Veronica B Vallenes (35) er norsk, har hun de siste årene kun vist klærne sine i Danmark. Det blir det en endring på nå.

tre modeller på catwalken under moteuka i København

ANERKJENT: Veronica B Vallenes har ikke vist klærne sine i Oslo siden 2010 da hun ble kåret til årets nykommer. Tirsdag kveld viser hun fram den kommende høstkolleksjonen i Oslo.

Foto: Copenhagen fashion week

Veronica B Vallenes foran Spikersuppa

SATSER: Veronica B Vallenes er designeren som står bak klesmerket med samme navn. Hun har flest kunder i Norge, men selger også klærne sine i Sverige, Danmark og Belgia. Hun har nylig hyrt inn to agenter som skal jobbe mot et større utenlandsk marked, enten USA eller Japan.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Etter ti år som arena for norske designere ble Oslo Fashion Week lagt ned i fjor.

Veronica B Vallenes er en av de norske designerne som har gjort det svært godt, både i Norge og i utlandet, men som ikke har presentert sine siste kolleksjoner på Oslo Fashion Week.

– Jeg følte ikke at det var riktig plattform i Oslo. Man vil jo ha visninger for at presse og innkjøpere skal se klærne. Da blir det rart at innkjøperne sitter på bakerste rad, mens realitykjendisene sitter fremst.

– Det har vært et stort savn etter en seriøs plattform i Norge. Kolleksjonene har ikke fått noen særlig omtale, det har vært mest snakk om hva kjendisene har på seg, sier Vallenes.

Forsmak på ny moteuke

Til høsten får Oslo en ny moteuke, denne gang kalt Oslo Runway, og tirsdag kveld blir det arrangert en forsmak på moteuken.

Da skal designerne Veronica B Vallenes, Epilouge by Eva Emanuelsen og Johnny Love presentere sine høstkolleksjoner.

– Vi har lenge hatt lyst til å vise klærne våre i Norge. De norske kundene er svært viktige for oss, sier Veronica B Vallenes til NRK.

Catwalk i rådhuset

For Ditte Kristensen, initiativtaker og prosjektleder for Oslo Runway, er det også presse og innkjøpere som er de viktigste på gjestelisten.

– For å etablere norske designere trenger vi å vise kolleksjonene til media, og til innkjøpere slik at de kan se plaggene de vil kjøpe inn til butikkene, sier danske Kristensen til NRK.

Initiativtageren bak Oslo Runway håper at norske politikere vil bli ambassadører for den nye norske moteuka, og at de vil åpne rådhuset for motevisninger.

– Vi jobber hardt for å få Oslo Runway til Oslo rådhus i august. Målet med arrangementet i kveld er også å få oppmerksomheten til politikerne, slik at de kan forstå at en sterk, norsk moteuke vil gi næringsvirksomhet til Oslo kommune.

Hun viser til moteuken i København som ble etablert i 2005 og nå er blitt Nord-Europas største motearrangement.

– København har hatt tid til å etablere moteuken, og de har fått god støtte fra politikere og kommunen, sier Kristensen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters