NRK Meny
Normal

Pilates blir stadig mer populært

Pilates er en gammel og anerkjent treningsform. Nå oppdager stadig flere denne måten å bli kjent med kroppen på. Norge Rundt har besøkt en av de første i Skandinavia som begynte med pilates i organisert form.

Norge Rundt, pilates
Foto: Anders Nielsen / NRK

Norge Rundt NRK1 fredag 16. nov. kl. 19.30

- Jeg begynte å trene pilates bodycontrol hos dansepedagog Inger Nilsen på begynnelsen av 1980-tallet. Hun ble utdannet i London og NewYork og var en kapasitet i dansemiljøet i Bergen. Jeg merket straks at metoden bedret min kroppsbevissthet, sier Odd Katla.

Nummer to i Norden

Gjennom en treårig utdanning har han spesialisert seg innen psykiatrisk- og psykosomatisk fysioterapi. Før videreutdanningen jobbet han som fysioterapeut ved Kysthospitalet i Hagavik i Os. I 1989 startet han sitt eget pilatesstudio i Begen og har over 20 års praksis.

Pilates har sitt navn etter Josef Pilates (1880-1967) som ”oppdaget” og utviklet denne treningsformen. Pilates jobbet med kroppsøvning og trening hjemme i Tyskland. Han var profesjonell bokser og under krigsutbruddet i 1914 var han i England. Her underviste han bl.a. Scotland Yard i selvforsvar.

Flere grunnprinsipper

Han ble internert og på sykestuen i leiren begynte han å trene sengeliggende pasienter med fjærer som var festet til sengen. Dette er utgangspunktet for dagens apparater som stadig brukes i pilatesstudioer verden over.

Pilates utformet seks grunnprinsipper, pust, konsentrasjon, kontroll, sentrering, presisjon og flyt. Å føye dem sammen og utnytte dem maksimalt under øvelsesprogrammet er en forutsetning for å få fullt utbytte av treningen.

Flere oppdager pilates

Norgte Rundt, pilates
Foto: Anders Nielsen / NRK

I dag er det stadig flere som oppdager pilates. Spesielt innen skuespiller- og dansemiljøet er denne treningsformen vanlig og har vært det lenge.

- I pilates trener vi den mellomste muskulaturen i kroppen, den som holder skjelettet på plass. Du lærer blant annet å puste på en annen måte enn du er vant til. På den måten løser du opp spenninger og avlaster andre muskler som du vanligvis belaster, sier Odd Katla.

- Mange føler seg som nye mennesker etter at de har trent en stund, sier Katla.

Han har lange ventelister fra mennesker som vil komme til studioet hans og trene pilates.

Det er en metode som kan beskrives med ord, men som må oppleves fysisk for å kunne forstås til fulle.