Da vår medarbeider oppsøkte turistkontoret i Tromsø for å få hjelp til å finne en campingplass, fikk hun dårlig hjelp.
- Dere må henvende dere til campingplassene selv, sa den unge mannen i turistinformasjonen. Han tilbød seg ikke å ringe campingplassene i området.
Bedre på nettsider enn personlig oppmøte: Turistkontoret i Tromsø (Foto: Forbrukerrapporten)
Vanskelig
Da vår tysktalende researcher noen dager senere ringte for å få hjelp til bestilling av en hotellweekend på hotell med parkeringsmuligheter, fikk vi til svar at det nok var vanskelig å finne det i Tromsø.
- Prøv heller campingplasser. De har parkering, sa de i den andre enden av telefonen.
Da vi for tredje gang forsøkte å ordne overnatting, gikk det langt bedre. Vår norsktalende researcher fikk tilbud på overnatting i sentrum til 790 kroner natta.
- Og det er parkeringsplass på andre siden av gaten for hotellet, fikk vi opplyst.
Gode nettsider
Tromsø får 58 av 100 poeng i vår test, og er sammen med Arendal fjerde dårligst. Tromsø har gode nettsider, hvor vi finner det meste av det vi lette etter. E-postservicen er også grei. Problemet er personlig service ved oppmøte og over telefon, hvor Tromsø havner blant de dårligste.
Da vi en lørdag formiddag ringte fra Tromsø sentrum som engelsktalende turist, og fortalte at vårt barn var litt syk - og at vi ønsket et telefonnummer til legevakten, fikk vi av turistkontoret i Tromsø oppgitt nummeret til legevakten i Karlsøy - som er et godt stykke fra Tromsø sentrum.
Da vi ringte på spansk, og fortalte at vi skulle bruke en dag på å «gjøre» Tromsø, fikk vi dårlig hjelp.
Ikke kunne noen spansk, og ikke ville de tipse oss om severdigheter på engelsk heller.
- Se på nettsidene, eller kom innom når du er her, sa damen, som ikke virket behjelpelig.