Med hele 164.191 besøkende på kino i åpningshelga, seilte Kon-Tiki inn til rekordåpning. I løpet av sin andre helg har filmen nå runda utrolige 400.000 besøkende.
Mandag kveld hadde filmen blitt sett av over 416.000 personer. Til sammenlikning hadde «Max Manus» et besøk på 360.000 i samme periode.
– Et besøk på over 400.000 etter elleve dager på kino er ny rekord for en norsk film og blant det beste også når vi sammenligner med alle filmer, sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Vanskelig å sammenlikne
Selv om både «Kon-Tiki» og «Max Manus» hadde premiere på en fredag, blir det ikke helt riktig å sammenlikne antall dager, ifølge Langballe.
– Det er vanskeligere å sammenlikne med «Max Manus» enn man skulle tro, siden den hadde premiere i jula og ble vist i færre saler. Det blir litt som å sammenlikne epler og pærer. Men totalt sett er de i en egen klasse begge to.
Siden «Max Manus» gikk i jula, var det flere dager uten kinovisninger, på en annen side er det ofte mer publikum når folk har fri og god tid. I tillegg er «Kon-Tiki» satt opp på flere kinoer og i flere saler enn «Max Manus».
– Dette betyr at filmen kan få et høyt besøkstall fort, men ikke gå like lenge som «Max Manus», og dermed ikke oppnå samme besøkstall. Men den kan også gå like lenge og med et høyt besøk, og da vil totalbesøket bli svært høyt, sier Langballe.
Digitaliseringen av de norske kinoene gir langt flere visningsmuligheter helt fra filmens premiere, så det blir feil å sammenligne de nyeste filmene med gamle storfilmer etter så kort tid på kino. Likevel er Langballe sikker på at «Kon-Tiki» vil trekke mange publikummere i dagene og ukene som kommer.
– Dette er en film som vil få et godt liv på kino, sier hun
Appellerer til unge og gamle
«Kon-Tiki» er Norges dyreste film, med et budsjett på 93 millioner kroner. Hovedprodusent Aage Aaberge har sagt til Aftenposten at 600.000 mennesker må se filmen for at investorene skal få pengene tilbake. Allerede er de godt på vei.
Regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg er svært fornøyde med den gode åpninga.
– Det er ikke mulig å bestille en filmsuksess, selv om det er nettopp det presset vi har levd under de siste fire årene. Når «Kon-Tiki» nå overskrider selv våre mest optimistiske anslag, kommer det som en fantastisk belønning og en stor lettelse for alle som har vært med å bære denne filmen frem, sier de i en pressemelding fra Nordisk Film.
Langballe tror filmen appellerer til både unge og gamle. I tillegg kjenner nok flere til historien om Thor Heyerdahl og «Kon-Tiki», noe som bidrar til å øke interessen rundt filmen.
– Filmen pirrer eventyrlysten i oss. I tillegg er det en sann historie – ikke minst norgeshistorie. Mange har kjennskap til Thor Heyerdahl, og mange har en eller annen tilknytning til ferden hans. Det er med på å trekke publikum, sier hun.