– Filmen har vært godt markedsført. Striden rundt fremstillingen av Thor Heyerdahls nestkommanderende, Herman Watzinger, har bare gitt økt interesse, tror professor i markedsføring ved BI, Tor Wallin Andreassen.
Drahjelp fra Slottet
Han tror også at det var god drahjelp at kong Harald og dronning Sonja kom til premieren.
– Det ga stil og verdighet til filmen, sier professoren.
– Godt liv på kino
Kommunikasjonssjef i bransjeorganisasjonen Film & Kino, Birgitte Langballe, sier at det er vanlig å regne med at antallet besøkende i åpningshelgen står for en femdel av det som blir det totale besøkstallet.
– Men det er ingen eksakt vitenskap. Jeg tror uansett at filmen får et godt liv på norske kinoer og tipper et langt høyere besøkstall enn 500 000 totalt, sier hun.
Til sammenligning er «Harry Potter og Ildberget» den best besøkte totalt med 201 000 i premierehelgen.
Digital kino
Digitaliseringen av norske kinoer ble fullført i fjor sommer. Det betyr at hele landet ser premierefilmene samtidig. Tidligere slåss de store kinoene om de få filmkopiene som ble produsert. Det er også en av grunnene til at premierebesøket på «Kon-Tiki» ble stort.
«Max Manus» hadde den gamle rekorden for norsk film, med 135.000 besøkende den første helgen. Det er de samme regissørene, Espen Sandberg og Joachim Rønning, som står bak «Kon-Tiki». Manusforfatter er Petter Skavlan.
Dyr film
«Kon-Tiki» er Norges dyreste film og har hatt et budsjett på 93 millioner kroner. Hovedprodusent Aage Aaberge har sagt til Aftenposten at 600.000 mennesker må se filmen for at investorene skal få pengene tilbake.
SE NRKs anmeldelse av filmen her: