- Det er naturlig å oppleve store svingninger i platesalg fra år til år. Å forutsi norske storselgere - og ikke minst hvor mye de skal selge - er alltid vanskelig, og det ville bli helt feil å bruke resultatene fra ett år som premissleverandør for aktiviteten det neste året, fastslår Yngve Næss, norskansvarlig for Universal Records.
En i måneden
Universal har de siste månedene sluppet blant andre deLillos og Herborg Kråkevik, og hadde halvveis i oktober solgt rundt 200.000 norske plater i Norge.
Til neste år har Universal tolv norske utgivelser på blokka, med Briskeby og
Høsten 2002 har norske artister solgt flere plater enn på mange år. Det blir spennende å se om de klarer å følge dette opp i 2003. Foto: Jørn Gjersøe, NRK.
Silje som de største. Yngve Næss presiserer likevel at det endelige antallet både kan bli færre og flere enn de nevnte tolv.
- Det kan komme noe i tillegg, og det kan bli at vi utsetter et par av høstens utgivelser til 2004. Det er slikt vi vurderer fortløpende.
Litt slingringsmonn
Aktiviteten til neste år er i store trekk for lengst avgjort, men slik som Universal, bekrefter også de andre multinasjonale selskapene at de har et visst slingringsmonn.
- Totalrammene kan være noenlunde gitt, men innenfor disse rammene vil man alltid måtte vurdere hvert enkelt prosjekt. Det kan være naturlige grunner til at en plate blir dyrere enn beregnet, og det kan være at man må gjøre spesielle markedsføringsgrep som fordyrer. Det må
Silje Nergaard er en av de norske artistene Universal skal satse på i 2003. Foto: Promo.
vurderes fra plate til plate, og er som regel umulig å fastlegge på forhånd, hevder Terje Pedersen, norskansvarlig i Warner Music.
Warner har hatt syv norske utgivelser i 2002, med Hellbillies som mestselgende og Gåte som den største overraskelsen.
- Til neste år satser vi på ti norske plater, hvorav én er debutant. Vi har en uttalt målsetting om en debutant hvert år, opplyser Pedersen.
Eidsvåg uvesentlig
Høstens norske storselger er Bjørn Eidsvågs ”Tålt”, som en måned før jul nærmer seg 90.000 solgte.
- Det er vi selvsagt veldig glade for, men med hensyn til neste år kan jeg ikke se at Eidsvåg-suksessen får noen konkrete konsekvenser. Ambisjonene våre er å holde oss på det høye nivået vi har hatt i
Salget av plata til Gåte var høstens kanskje aller største overraskelse. Foto: Berit Roald / SCANPIX.
år, og de ambisjonene er helt uavhengige av enkeltsuksesser eller flopper, påstår Sony Records norskansvarlige Jørgen Bratlie.
Foruten Eidsvåg-suksessen, har Sony også kunnet glede seg over at Maria Mena med 40.000 solgte av sitt album er blitt en storselgende debutant.
- Også neste år satser vi på å komme med et par debutanter, bekrefter Bratlie.
Bedre neste år?
Mens de andre selskapene kan glede seg over norske storselgere, har BMG i år – som de seinere årene - vært svake på norsk musikk. Ifølge selskapets markedssjef Patrick Valeur har BMG Norway nå fått direkte beskjed fra det internasjonale hovedkontoret om å satse mer norskt.
- Denne satsingen ble vedtatt lenge før høstens oppløftende tall for norsk musikk ble et faktum, og kommer som en erkjennelse av at BMG har vært for defensive på norskfronten, innrømmer Valeur.
Han regner med fem nye norske plater i 2003, hvorav tre i løpet av første halvår 2003. I år har BMGs norske bidrag vært Krohn & Co og ukas ferske julekalenderplate ”Jul på månetoppen”.
Lokalt i en global verden
Selv om de fleste multinasjonale selskapene for 2003 legger seg på et norsknivå tilsvarende årets, hevder samtlige at konsernenes hovedkontor ser på lokal satsing som viktig. Og kanskje også viktigere enn før.
- Akkurat det er et interessant fenomen. Mens globaliseringstendensen sprer om seg i samfunnet, har den lokale aktiviteten i platebransjen fått et positivt oppsving. Lokalt repertoar har alltid betydd svært mye for oss, og vi vil fortsatt satse friskt, kommenterer EMI-sjef Per Eirik Johansen.
Neste år med flere debutanter, foruten stjernenavn som Bertine Zetlitz og Sondre Lerche. Samt forhåpentligvis også Lene Marlin og Morten Abel.
Edruelig optimist
- 2003 kan bli et veldig godt år for oss, men midt oppi alt ”gullalder”-snakk, er det greit å ikke bli helt ør, minner Per Eirik og fortsetter:
- Personlig mener jeg at 2001 var et bedre år for norsk musikk enn 2002, selv om det er i år salget er kommet. Og midt oppi alt dette er det viktig å huske at platebransjen fortsatt sliter enormt.
Globalt sliter platebransjen i et meget tøft marked, samtidig som vi fortsatt har til gode å løse problemet i forhold til ny teknologi. I en slik situasjon vil det være livsfarlig å gå med hodet i skyene bare fordi norsk musikk har solgt litt bedre enn normalt, formaner Per Eirik Johansen.