Operaprosjektet skal gjennomføres uavhengig av vei- og byutviklingen i området.
Etter en rekke vedtak og mye fram og tilbake, kan arbeidet med å forberede selve byggingen av arkitektkontoret Snøhettas vinnerutkast omsider ta til.
Byggetiden er stipulert til fem år og deretter følger ett år til installering av utstyr, opplæring og gradvis bruk av nybygget.
Åpningsforestillingen skal arrangeres med pomp og prakt i september 2008. Det er Statsbygg som skal styre prosjektet innenfor en ramme på 2,83 milliarder kroner, målt i dagens kroneverdi.
I tillegg er det avsatt en sikkerhetspott på 500 millioner som kan utløses av Kultur- og kirkedepartementet og Arbeids-og administrasjonsdepartementet i fellesskap.
Frp nedstemt
Fremskrittspartiets forslag om å skrinlegge hele prosjektet får bare partiets egne stemmer ved voteringen.
Operasaken har vært vedtatt i Stortinget to ganger tidligere. I 1998 ble det vedtatt å bygge opera, men partiene klarte ikke å bli enige om lokaliseringen. Året etter samlet et flertall seg om Bjørvika.
Det nye operahuset er dimensjonert med en hovedscene med
1350 plasser og en biscene med inntil 400 plasser. Bygget dekker et areal på nesten 36 000 kvadratmeter. Praktbygget for opera og ballett skal få kunstnerisk utsmykning for 30 millioner kroner.
Prisen på tomten som staten skal kjøpe av Oslo kommune, er ennå ikke fastsatt. Saken ligger til behandling i Oslo tingrett og en avklaring kommer først til høsten. Bevilgning til kjøp av tomt vil bli fremmet for Stortinget når skjønnsresultatet foreligger.
Byutvikling egen sak
Vedtaket om bygging av operahuset blir uttrykkelig atskilt fra vei- og byutvikling for resten av Bjørvika-området. Reguleringsplanene
er ytterst kompliserte, og det er ennå langt fram til noe
vedtak om løsninger og finansiering.
Planen om den såkalte Oslopakke 1 omfatter en senketunnel som skal ligge i havnebassenget foran operahuset for å lede bilene vekk fra dagens store trafikkmaskin. Dette er et arbeid som vil ta mange år, og veiprosjektet vil ikke være ferdig samtidig med operaen.
Bystyret i Oslo vil dessuten bygge 4.000-5.000 boliger i
Bjørvika-området, og her skal reguleringsplanen legges fram våren 2003.
Tunnelen alene er anslått til å koste mellom 2,4 og 3,2
milliarder kroner. Prosjektet blir et spleiselag mellom stat, kommune og brukerne. Statens andel ser ut til å bli 1,15 milliarder, mens brukerne blir belastet med 1,2 milliarder gjennom bompenger.
Stortinget fatter foreløpig ingen vedtak når det gjelder vei- og byutvikling, men et flertall slutter seg til regjeringens oppfatning om at statens rolle skal begrenses til omlegging av riksveien.