Beethovens «Fidelio» handler om revolusjonære Floristan som står opp mot guvernør Don Pizarro, og derfor holdes fanget i et underjordisk fengsel under opptakten til den franske revolusjon. Hans kone kler seg ut som en mann, Fidelio, og tar seg jobb i fengselet for å slippe ham ut.
Når operaen nå settes opp igjen, er avslutningen skrevet om, og går inn i meget aktuell problemstilling, nemlig ytringsfrihet i islamske land.
Fengslet
I oppsetningen, som har premiere på Den norske opera lørdag, blir koret til aktivister for nåtidens samvittighetsfanger. Koret fremmer blant annet saken til den egyptiske akademikeren Mitwalli Ibrahim Mitwalli Saleh. I 2003 ble han fengslet anklaget for å ha utvist forakt for Islam i en tekst han skrev. Nå prøver kona å få ham fri, akkurat som Fidelio i stykket.
Også publikum blir gjort til aktivister, når de mot slutten blir oppfordret til å sende en SMS for å støtte Mitwallis kamp. Operaen settes opp i samarbeid med Amnesty International.
Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International Norge sier at Amnesty og Den Norske Opera har to ulike ståsted, men begge har et ønske om å utfordre holdninger og engasjere folk.
- Fidelio omhandler kjerneverdier i Amnestys menneskerettighetsarbeid. Vi ønsker å vise at Beethovens tema om en samvittighetsfange er like viktig og virkelig i dag, sier Eide.
Gjøre levende
Den Norske Opera ser på Amnestys medvirkning som en mulighet til å gjøre Beethovens tema levende.
- Den Norske Opera er stolt over å ha inngått et samarbeid med Amnesty i forbindelse med oppsetningen av Fidelio. Musikk er et universelt språk som forstås av alle, uansett bakgrunn, tro eller rase. Fidelio er en politisk manifestasjon mot tyranni og undertrykkelse og en feiring av menneskerettighetene," sier operasjef Bjørn Simensen.
Kulturnytt, NRK 1, 3. februar 2006