Hopp til innhold

Et kontrafaktisk eventyr

Ideen er fantastisk: Hele jazzens historie gjennom hundre år, i samspill med all verdens annen musikk gjennom samme tidsrom. Et samspill som aldri har funnet sted før, altså et kontrafaktisk eventyr, som komponist Erlend Skomsvoll kaller det.

Trondheim Jazzorkester & Erlend Skomsvoll
Foto: presse

CD-anm Trondheim Jazzorkester

En New Orleans-begravelse som tar av i ellevill sving, mens Stravinskys Våroffer svinger med. Urgammel blues og Duke Ellingtons 20-talls klanger koblet med jødisk klezmer, bulgarsk rytmelek og romanifolkets trompet-virtuoseri. 30-talls swingjazz i kombinasjon med tysk kabaret a la Kurt Weill og neoklassisk orkesterklang. 40-talls autentisk storband-bebop som blir atonal og så settes opp mot asiatisk strupesang og italieneren Luciano Berios 1950-talls vokaleksperimenter. Cooljazz møter argentinsk bandoneon og afrikansk tommelpiano, mens helkommersiell TV-reklame krysses til ekstatisk modaljazz a la 60-talls Coltrane.

Musikalsk gjettelek

Kort sagt et musikalsk heksebrygg. Hvor berusende er det? Får vi, om ikke de store hallusinasjoner, så i hvert fall nye musikalske erkjennelser? Tja. Visst er det gøy å bli minnet om sameksistensen av all verdens musikalske uttrykk gjennom tidene. Og som musikalsk gjettelek vil nok plata ”What if” tåle mange gjennomlyttinger – referansene er til dels subtile og etterlater atskillige ubesvarte spørsmål.

Tradisjon og eksperiment

På veien får også Trondheim Jazzorkester vist sin allsidighet, med solister som kan sin jazzhistorie og pendler mellom tradisjon og eksperiment alt etter komponistens behov. Kompositorisk er ikke alt like sterkt som ideen, Skomsvoll er forståelig nok ikke like hjemme i alle stiluttrykkene han peker på.

Kontemplasjon

Og det er først mot slutten at det kontrafaktiske eventyret virkelig tar av, for da er vi jo i vår egen digitale tidsalder – hvor ingen stusser på at arven fra Pat Metheny, Gerry Mulligan og all verdens moskeer og synagoger og kirkeklokker klinger sammen – og ringer oss inn til felles kontemplasjon over vår merkverdige musikalske verden. Den slags er det visst bare Erlend Skomsvoll og Trondheim Jazzorkester som inviterer til her på berget.

Trondheim Jazzorkester & Erlend Skomsvoll – ”What if?”

Erlend Skomsvoll - dirigent/ flygel
Frode Nymo - altsaksofon

Sissel Vera Pettersen – altsaksofon/vokal
Nils Jansen - saksofonar
Jørgen Mathisen - tenorsaksofon
John Pål Inderberg - baritonsaksofon
Eirik Hegdal - baritonsaksofon
Petter Kateraas - trompet
Hayden Powell - trompet
Eivind Lønning - trompet
Øyvind Brekke - trombone
Inger Besserudhagen - horn
Daniel Herskedal - tuba
Ole Morten Vaagan - bass
Håkon Mjåset Johansen - trommer
Nils Olav Johansen - gitar vokal

MNJ CD 005

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters