Hopp til innhold

Ny boktrend tar av på Instagram

#Bookfacefriday har kommet til Norge. Levanger Bibliotek var først ute, og lanserte samtidig den norske versjonen #bokfjesfredag.

Bokfjesfredag er en ny trend på Instagram.

Levanger og Malvik bibliotek har i flere uker postet bokfjes-bilder på Instagram. Nå kaster andre bibliotek og privatpersoner seg på den nye boktrenden.

Foto: Skjermdump: Levanger og Malvik bibliotek

Siri Okkenhaug Bævre

Siri Okkenhaug Bævre håper at Levanger Bibliotek kan nå nye brukergrupper gjennom aktivitet på sosiale medier.

Foto: Privat

– En ansatt hos oss fikk ansvar for å følge opp Instagram-kontoen. Hun så hva andre bibliotek gjorde og kom dermed over «bookfacefriday» hos The New York Public Library, forteller Siri Okkenhaug Bævre, som er barne- og ungdomsbibliotekar ved Levanger Bibliotek.

Det var New York Public Library som startet boktrenden i september 2014. Biblioteket, som ifølge Wikipedia er verdens fjerde største, la ut et bokfjes-bilde på sin Instagram-konto og oppfordret sine følgere til å gjøre det samme hver fredag.

– Vi er ikke så kjedelige som noen tror

Okkenhaug Bævre forteller svært mange setter pris på de kreative bildene biblioteket deler.

– Vi får både likes og kommentarer. Det er flere som forteller oss at de gleder seg til hver fredag på grunn av bokfjes-bildene våre.

bokfjesfredag

– Vi er ekstra fornøyde med dagens bilde. Endelig fikk vi brukt den store båten vi har stående i barneavdelingen, forteller Siri Okkenhaug Bævre.

Foto: Levanger Bibliotek

Det virker som om flere bibliotek har blitt mer bevisste på å være synlige på sosiale medier. Hva tror du er grunnen til det?

– Det er en god måte å kommunisere med brukerne våre på og det hjelper oss til å være synlige. Vi har blitt mer bevisste på å bruke den plattformen det siste året.

Bokfjesfredag

– Det er artig og det skaper et godt arbeidsmiljø, sier Siri Okkenhaug Bævre om den nye fredagsaktiviteten.

Foto: Levanger Bibliotek

Hva betyr det for dere å være synlige på sosiale medier?

– Det betyr mye for oss. Vi håper og tror vi når nye brukergrupper. Vi vil også vise folk at biblioteket ikke er så traust og kjedelig som noen tror, forteller den entusiastiske bibliotekaren.

Vi vil også vise folk at biblioteket ikke er så traust og kjedelig som noen tror.

Siri Okkenhaug Bævre

Regrammet av New York Public Library

Bokfjesfredag

Da Malvik Bibliotek lastet opp sitt første bokfjesbilde, ble de regrammet av New York Public Library, som har over 74 000 følgere på Instagram.

Foto: Malvik Bibliotek

Malvik bibliotek kastet seg også på den nye trenden, etter å ha blitt inspirert av Levanger Bibliotek. På første forsøk ble bildet deres regrammet av New York Public Library, som har hele 74 000 følgere på sin Instagram-konto.

– Vi ble veldig overrasket og ikke så rent lite stolte, forteller Anne Therese Dahle, som er bibliotekar på Malvik Bibliotek.

Hun forteller videre at det bare var 300 bilder på Instagram med emneknaggen «bookfacefriday» da de selv startet med å legge ut bilder, mens det nå har økt til over 3 000 bilder.

– Men det er blitt vanskeligere å lage gode bilder etter hvert som flere har kastet seg på trenden. Det er et par ideer vi har måttet legge bort fordi noen andre har brukt dem før oss, avslutter Dahle.

Bokfjes

Bård Torgersens siste roman «Vær så snill» var et godt utgangspunkt for en kreativ løsning.

Foto: Malvik Bibliotek

Hvem lager det beste bokfjesfredag-bildet? Bruk emneknaggen #nrkbok på ditt Instagram-bilde for å være med i konkurransen om bokpremie. Vi kårer en vinner fredag 29. mai.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters