På det meste var litt over 1,2 millioner TV-seere innom maratonsendingen på NRK1, viser tall fra NRKs analyseavdeling.
738.000 seere i snitt på seks timer gir en markedsandel på 59 prosent, noe analysesjef Kristian Tolonen er svært fornøyd med.
Les også:
Unge seere
– Dette er et veldig langt strekk, og mange seere. Det er også verdt å merke seg at andelen blant unge mellom 20–29 år som fulgte valgsendingen steg betraktelig i forhold til 2009-valget, forteller Tolonen til NRK.no.
Under stortingsvalget i 2009 ble NRKs valgsending fulgt av 40 prosent av alle 20-29-åringer som så på TV i dette tidsrommet. I år var andelen 52 prosent, samtidig som TV2s tilsvarende andel var den samme som for fire år siden.
Les også:
Da de første resultatprognosene kom klokken ni, fulgte én million seere TV-sendingen. Dette tallet steg frem til toppen ble nådd med 1,2 millioner seere klokken 21.55, deretter faller antallet gradvis utover kvelden og natten både på NRK1 og TV2.
– Seertallene holdt seg høyere lenger i 2009, det har nok noe med at da var resultatet mer uavklart. I år ser det ut som folk flest anså valget som avgjort rundt klokken 22, tror Tolonen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
TV2: Små, men fornøyde
TV2s valgsending klarte ikke trekke mer enn 194.000 seere i snitt, men kanalen henger ikke lenge med hodet av den grunn. Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl velger å se på hele valgkampen under ett, og er derfor fornøyd med hva TV2 klarte å få til under årets stortingsvalg.
– Vi har bitt godt fra oss gjennom valgkampen, og har med Valgstudio-sendingene våre tatt et kvantesprang sammenlignet med valgkampen i 2009, sier Dahl til NRK.no.
Les også:
Han sier videre at TV2s valgsendinger har vært en suksess, selv om de gjerne skulle hatt høyere tall på selve valgdagen.
– Vi konstaterer at publikum i hovedsak valgte NRK i går, og vi vil selvfølgelig gratulere kanalen med de gode tallene, uttaler kommunikasjonssjefen.