Hopp til innhold

NRK vant TV-valget

Over 700.000 seere fulgte i snitt den seks timer lange valgnatt-sendingen på NRK mandag kveld.

Jens og Erna gjester i valgstudio

NRKs valgdagssending vant soleklart kampen om TV-seerne. Her er Ingerid Stenvold i studio med Erna Solberg og Jens Stoltenberg før valgresultatene var klare.

Foto: NRK

Medieforsker Kristian Tolonen

Medieforsker Kristian Tolonen forteller at flere unge fulgte årets valgdagssending.

Foto: Sjur Sætre / NRK

På det meste var litt over 1,2 millioner TV-seere innom maratonsendingen på NRK1, viser tall fra NRKs analyseavdeling.

738.000 seere i snitt på seks timer gir en markedsandel på 59 prosent, noe analysesjef Kristian Tolonen er svært fornøyd med.

Les også: Utenlandsk presse opptatt av Solberg, Jensen og Breivik

Unge seere

– Dette er et veldig langt strekk, og mange seere. Det er også verdt å merke seg at andelen blant unge mellom 20–29 år som fulgte valgsendingen steg betraktelig i forhold til 2009-valget, forteller Tolonen til NRK.no.

Under stortingsvalget i 2009 ble NRKs valgsending fulgt av 40 prosent av alle 20-29-åringer som så på TV i dette tidsrommet. I år var andelen 52 prosent, samtidig som TV2s tilsvarende andel var den samme som for fire år siden.

Les også: Kjell Magne Bondevik: – Det er ikkje gitt at KrF går i regjering

Da de første resultatprognosene kom klokken ni, fulgte én million seere TV-sendingen. Dette tallet steg frem til toppen ble nådd med 1,2 millioner seere klokken 21.55, deretter faller antallet gradvis utover kvelden og natten både på NRK1 og TV2.

– Seertallene holdt seg høyere lenger i 2009, det har nok noe med at da var resultatet mer uavklart. I år ser det ut som folk flest anså valget som avgjort rundt klokken 22, tror Tolonen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

valgkampduell på TV2

Tonen mellom statsministerkandidatene var god før en Valgstudio-sending på TV2 i august med Oddvar Stenstrøm som programleder.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

TV2: Små, men fornøyde

TV2s valgsending klarte ikke trekke mer enn 194.000 seere i snitt, men kanalen henger ikke lenge med hodet av den grunn. Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl velger å se på hele valgkampen under ett, og er derfor fornøyd med hva TV2 klarte å få til under årets stortingsvalg.

– Vi har bitt godt fra oss gjennom valgkampen, og har med Valgstudio-sendingene våre tatt et kvantesprang sammenlignet med valgkampen i 2009, sier Dahl til NRK.no.

Les også: – Det mest surrealistiske jeg har vært med på

Han sier videre at TV2s valgsendinger har vært en suksess, selv om de gjerne skulle hatt høyere tall på selve valgdagen.

– Vi konstaterer at publikum i hovedsak valgte NRK i går, og vi vil selvfølgelig gratulere kanalen med de gode tallene, uttaler kommunikasjonssjefen.

Kulturstrøm