Målet med Dit.no har vært å lage den mest komplette trafikkportalen i Norge, sammen med samarbeidspartnere som Statens vegvesen og Ruter.
Tjenesten har vært tilgjengelig for publikum i en begrenset testversjon for mobiltelefon siden i vår. Nå trekker NRK seg ut av sin nåværende rolle i prosjektet, før fullversjonen har kommet på plass.
– NRK har siden før sommeren vurdert sin rolle i prosjektet og vært i dialog med samarbeidspartnerne om det. Vi har kommet til en innstilling om å tre ut av prosjektet i sin nåværende form og drøftet dette med styret før NRK-ledelsen tok sin endelige avgjørelse, sier Sindre Østgård, sjef for Nye Medier i NRK.
Allmennkringkasteren kan likevel fortsatt komme til å spille en rolle som redaksjonell leverandør til dit.no.
– NRK er åpne for å fortsette i en rolle som redaksjonell samarbeidspartner på trafikkvarsling til dit.no. Trafikk er fortsatt en viktig del av vårt oppdrag, ikke minst på radio, og vi har et langvarig samarbeid med Statens vegvesen og Ruter. Vi er i god dialog med partnerne og de vil bruke tid på å bestemme løpet for tjenesten videre, opplyser Østgård.
Komplekst og dyrt
Dit.no-prosjektet ble startet opp for fire år siden, da Hans-Tore Bjerkaas satt som kringkastingssjef. Ifølge Østgård har NRK brukt mellom fire og åtte egne ansatte i prosjektet, vel elleve millioner kroner i investeringer, blant annet på innleide konsulenter.
– Det er summen av forhold som har ført oss til beslutningen om å trekke oss ut av den rollen vi har hatt: Tidsaspekt, kompleksitet og ressurser, forklarer Østgård.
Ifølge NRKs sjef for Nye medier har publikums brukeradferd og utviklingen av teknologi og kompleksitet rundt slike tjenester endret seg dramatisk i løpet av disse årene.
– Vi ser dette spesielt på utvikling av nye mobiltjenester. Dersom vil skulle levere en tjeneste som er i tråd med den opprinnelige intensjonen, ville dette ha vært betydelig mer kostbart og krevende for å nå de målene vi satte oss. På mobil har vi samtidig noen av våre største utfordringer som nyhetsleverendør. Vi må blant annet bruke kreftene våre på å utvikle et bedre tilbud fra NRK Nyheter på mobil, og på nettradio og nett-tv, sier Østgård.
– Det er spesiell kompetanse som er knyttet til å lage denne typen tjenester. I sum er vurderingen at vi ønsker å disponere disse ressursene til andre oppgaver, legger han til.
Møtte motstand
Med Dit.no har NRK beveget seg inn på et område hvor de kom i konkurranse med Google og andre aktører som tilbyr kollektiv- og trafikkinformasjon.
På grunn av et EU-direktiv må nye, store tjenester fra NRK forhåndsgodkjennes. NRK søkte derfor til Medietilsynet om forhåndsgodkjenning for Dit.no i april 2011, i samarbeid med Statens vegvesen, Trafikanten AS og Ruter AS. Senere ble samarbeidsprosjektet utvidet med NSB og andre kollektivaktører.
I en høringsrunde ble Dit.no ble gjenstand for intens debatt. Mediebedriftenes landsforening (MBL) sa et klart nei til tjenesten i sin uttalelse til Medietilsynet i mai i fjor, og andre medier har uttalte seg også sterkt kritisk.
Medietilsynet og Konkurransetilsynet vendte tommelen ned for Dit.no, men Kulturdepartementet godkjente trafikkportalen 9. november 2012, ett og ett halvt år etter at NRK søkte. Det førte til enda mer kritikk fra andre medier, deriblant TV 2.
- LES OGSÅ: NRK får lage ny nasjonal trafikkportal
(Saken fortsetter under bildet)
Samlet vurdering
Nåværende kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen har siden han tiltrådte signalisert at det neppe kommer flere slike tjenester fra allmennkringkasteren fremover.
Østgård bedyrer likevel at det ikke var Eriksen selv som satte ned foten for Dit.
– Vi har tatt en grundig og helhetlig vurdering i NRKs ledelse, og dette er en samlet beslutning, sier NRKs sjef for Nye medier.
Håper prosjektet går videre
Østgård mener at arbeidet med trafikkportalen ikke har vært forgjeves, fordi NRK sammen med partnerne har bidratt til å samle og tilgjengeliggjøre store mengder trafikkinformasjon fra hele landet.
– NRK gjenbruker nå mye av det vi har laget i prosjektet på nrk.no/trafikk og vi jobber med å finne bedre måter å integrere denne typen varslinger i kjernetilbudet vårt på nyheter nasjonalt og lokalt, sier han.
I tillegg overtar samarbeidspartnerne all kildekode som er utviklet i forbindelse med prosjektet.
– Vi mener at Trafikk-prosjektet fortsatt har stor verdi for samfunnet og håper at Statens vegvesen og Ruter tar det videre og realiserer tjenesten i en eller annen form, sier NRKs sjef for nye medier.
– Nå må de to bestemme hvordan de vil ta prosjektet videre, men NRK er åpne for å være en redaksjonell leverandør av trafikkvarsling til tjenesten via vår trafikkredaksjon, legger han til.
(Saken fortsetter under bildet)
– Skuffelse
Statens vegvesen beklager at NRK trekker seg ut av Dit.no:
– Vi er skuffet, og det er forsiktig beskrevet, sier Ivar Christiansen, avdelingsdirektør og leder for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet, til NRK.
Han sier at Statens vegvesen i det lengste har hatt troen på at det skulle bli noe av trafikkportalen, til tross for mange skjær i sjøen og forsinkelser.
– Hva vi gjør selv videre har vi foreløpig ikke noe klart svar på, siden vi ikke har hatt noen plan b for hva vi skulle gjøre hvis NRK trakk seg ut, forklarer han.
- LES OGSÅ: Se hva reiseplanleggeren foreslår
Utelukker ikke privat aktør
Christiansen er klar på at løsningene som vegvesenet har bidratt med skal tas vare på, men vet foreløpig ikke i hvilken form de blir brukt.
– Vi i vegvesenet har hatt et første interne møte hos oss, og skal se på ulike scenarioer. Deretter skal vi drøfte situasjonen med Ruter. Vi bør ha gjort et veivalg for hva vi gjør i løpet av denne måneden.
En mulighet for det videre arbeidet er at vegvesenet lager sin egen løsning for sine data på nett, en annen er at en ny aktør erstatter NRK som utvikler av et brukergrensesnitt for dataene samlet ut mot publikum. Christiansen utelukker ikke et samarbeid med en privat aktør, selv om dette kan by på utfordringer.
– Det fine med at NRK var at det var en offentlig allmennkringkaster, og at vi da i slapp unna alle problemstillinger knyttet til nøytralitet og reklamefinansiering, sier avdelingsdirektøren.
Christiansen vil ikke forskuttere hva som blir løsningen til slutt, men ser uansett behovet for en landsdekkende trafikkportal.
– Det viktigste er at trafikantene får den best mulige tjenesten, så fort som mulig. Vi i vegvesenet har en del trafikkinformasjon som vi har ventet med å formidle på våre nettsider på grunn av at det skulle komme i portalen. Vi håper folk snart får nytte av slik informasjon, avslutter han.
Ruter ønsker ikke å kommentere saken på nåværende tidspunkt.