Den nye Trafikktjenesten er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen, Ruter, Trafikanten og NRK, og vil trolig bli utvidet med NSB og andre kollektivaktører i løpet av kort tid. Tanken er å skape én portal for all informasjon for veg- og kollektivtransport i Norge.
I dag tilbys brokker av trafikkinformasjon på rundt 60 ulike norske nettsteder. Brukeren må lete flere forskjellig steder for å finne all informasjonen som trengs for å være oppdatert på både reiserute, kjøreforhold og hindringer.
– NRK tok initiativ til å etablere en nasjonal rute- og trafikkportal basert på erfaringene med yr.no. NRK har lenge formidlet trafikkinformasjon på radio og tekst-tv. Nå ønsker vi å gi nordmenn et enda bedre trafikkinformasjonstilbud på nett og mobil, sier Sindre Østgård, sjef for Nye medier i NRK.
Skal lage den beste reiseplanleggeren
Den nasjonale trafikkportalen skal være en planlegger for reiser med buss, båt, t-bane, trikk, bil, tog og fly (se mer i faktaboksen til høyre).
– Vi skal lage den beste reiseplanleggeren for nordmenn på farten, sier Østgård.
Det finnes allerede mange bilreiseplanleggere. Få er laget i Norge, og de fleste mangler informasjon om ulykker eller vinterstengte veger, til tross for at dette har vært tilgjengelig data fra Statens vegvesen i en årrekke.
– Google Maps er trolig den mest brukte reiseplanleggeren i Norge i dag. Google har ingen eller liten kvalitetssikring av reiserådene sine. Til tross for at for eksempel veien over Valdresflya er stengt i dag, gir Google likevel råd om å bruke denne veien over fjellet. Vi vil være med å lage et tilbud folk kan stole på, sier Sindre Østgård.
Medietilsynet sa nei
På grunn av et EU-direktiv må nye, store tjenester fra NRK forhåndsgodkjennes av Kongen i statsråd, og NRK søkte om å få lov til å lage denne reiseplanleggeren til Medietilsynet i april 2011.
Det medførte en høringsrunde, og portalen ble gjenstand for intens debatt da Mediebedriftenes landsforening, MBL, sa et klart nei til tjenesten i en uttalelse til Medietilsynet i mai i fjor.
Lanseres 2013
Konfliktlinjene ble trukket opp ved hva NRKs allmennkringkastingsoppdrag i skal være og hvordan det påvirker det kommersielle markedet. MBL mente portalen som nå er godkjent ligger utenfor dette oppdraget, at NRK sikrer seg retten til å jobbe med halvstatlige eller offentlige eide etater og selskaper, og at den nye portalen ville kunne være til hinder for annen innovasjon på området.
Andre aktører, som TV2, Gule Sider, A-pressen og Konkurransetilsynet var også kritiske til forslaget fra NRK. NRK på sin side har begrunnet at en nasjonal reiseplanlegger har stor samfunnsverdi og er en videreutvikling av NRKs tilbud.
I juli i fjor konkluderte tilsynet med at de ikke anbefalte NRKs søknad, ut fra sin fortolkning av NRKs oppdrag. Det er denne fortolkningen som nå er blitt avvist etter grundig vurdering i Kulturdepartementet og godkjenning av regjeringen.
– Det har tatt sin tid. Vi gir NRK grønt lys og ber dem kjøre på, sier kulturminister Hadia Tajik til Dagbladet.
Hun kaller tjenesten for «trafikkens svar på yr.no».
– Dette blir en fantastisk tjeneste, som ikke krever ytterligere pengebevilgninger til NRK, sier hun.
Det betyr at NRKs nye tjeneste vil bli lansert i Norge i løpet av første halvår i 2013.
Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas er fornøyd med at NRK får lage portalen.
– NRK har siden 60-tallet drevet trafikkinformasjon, og jeg er glad for at vi fortsatt kan gjøre dette og på en moderne, digital måte. Den samfunnsmessige gevinsten ved å lage en ny nasjonal trafikkinformasjonstjeneste vil derfor være stor, og NRK er svært glade over at vi kan bidra til dette arbeidet, sier Bjerkaas i en pressemelding.
TV2 kritisk
TV2s konserndirektør Rune Indrøy har tidligere kritisert NRKs søknad om trafikkportal.
– Vi har hatt en mistanke om hvilken vei dette bar. Det åpner en diskusjon i politiske miljøer, og internt i embetsverket om hvilke kommersielle muligheter NRK som lisensfinansiert allmennkringkaster skal ha, sier Indrøy til NRK.no.
NRKs Sindre Østgård svarer at NRK ikke har noen kommersielle ambisjoner.
– Den nye trafikktjenesten vil være fullstendig ikke-kommersiell. Dataene vil være fritt tilgjengelige for alle som ønsker å ta dem i bruk. Det håper jeg TV2 kan glede seg over også, sier han.