Hopp til innhold

Spillutviklere med TikTok-suksess: Mangedoblet salget

De norske spillutviklerne i Sarepta Studio skyter fart på TikTok. De har mangedoblet salgene på bare noen dager. – I går tjente vi en million kroner. På én dag!

My Child Lebensborn med Catharina Bøhler

FORELDRESIMULATOR: Spilleren må ta vare på Karin og Klaus, som er lebensborn.

Foto: Sarepta Games/Teknopilot

Spillet My Child Lebensborn kom ut i 2018, men de siste dagene har det norske spillutviklingsselskapet opplevd en stor økning i salget av spillet. Korte videoer fra spillet på det sosiale mediet TikTok er sett flere millioner ganger.

– I går tjente vi en million kroner. På én dag!

Skjermdump av My Child Lebensborn tiktok-konto

MILLIONER: Flere av videoene er sett over en million ganger på bare få dager.

Foto: Skjermdump

Daglig leder Catharina Bøhler i Sarepta Games har ikke ord for å beskrive følelsen av en slik salgssuksess.

Før helgen hadde de rundt 15.000 følgere på TikTok. Tirsdag morgen har de rundt 80.000 følgere.

– Det selger rundt 70.000 kopier om dagen for tiden. Vi forventer at dette er en topp, men ganske spennende, sier Bøhler.

Viktig markedsføring

Bøhler forteller at det tidlig kom forslag om å opprette en TikTok-konto, men at hun ikke hadde helt troen på det til å begynne med. I mai ansatte de en ansvarlig for sosiale medier, som overbeviste henne om å prøve det likevel.

Det ble en stor suksess.

– For en uke siden snakket vi om at det var mange på TikTok. Vi fikk fort masse oppmerksomhet, blant annet i Brasil, forteller hun.

Spillet går ut på å ta vare på to foreldreløse lebensborn-barn i etterkrigstiden i Norge. Barna møter mobbing og trakassering fra andre barn og samfunnet rundt seg. Man må finne ut hva som skjedde med foreldrene deres, og hjelpe dem til en bedre framtid.

– Vi er et lite spillselskap som ikke har de største markedsføringsbudsjettene for å konkurrere mot de største. Vi må jobbe hardt for å snakke med brukerne våre, sier Bøhler.

– Du må ta TikTok på alvor

Høyskolelektor Annette Kallevig ved Høyskolen Kristiania har sett på suksessen til de norske spillutviklerne.

Høyskolelektor Annette Kallevig ved Høyskolen Kristiania

IMPONERT: Annette Kallevig sier TikTok er en av kanalene hvor publikum virkelig engasjerer seg. Det har Sarepta Studio fått merke de siste dagene.

Foto: Høyskolen Kristiania

– Du kan nå ut til fryktelig mange uten å ha følgere i det hele tatt. Det er det som er så genialt her. Hvis du har et bra produkt sånn som her, og et godt budskap som griper folk, så kommer du rett ut til dem, sier hun.

Bøhler og de andre utviklerne i Hamar respekterer i liten grad TikToks mange trender og formater, men treffer likevel godt.

– Med TikTok og andre kanaler er det nettopp det menneskelige og det å lære historie som gir rom for å nå andre målgrupper enn dem som er typiske spillere, sier Kallevig.

Blåser liv i bedriften

De nye inntektene gjør at Sarepta Studio og Teknopilot kan satse på sitt neste spill under utvikling

Karin i My Child Lebensborn

KARIN: Utviklingen av oppfølgeren til spillet kan gå raskere med flere ansatte etter salgsøkningen.

Foto: Sarepta Games/Teknopilot

– Nå kan vi planlegge ansettelser og komme i gang med et større team. Det kommer til å ha veldig mye å si for selskapet, sier Bøhler.

De håper også oppmerksomheten kan gi dem flere fordeler framover.

– Det kan være vi blir kontaktet av flere utgivere som kanskje vil snakke med oss. Det ville vært veldig spennende, avslutter hun.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober