Hopp til innhold

Nytt dataspill byr på meditasjon i en Munch-inspirert skog

– Vi ønsker å gi folk et pusterom og en virkelighetsflukt fra den tiden vi lever i, sier den norske spillutvikleren Krillbite.

Dataspillet «Sunlight» er et maleri-aktig, lite dataspill laget av det Oslo-baserte selskapet Krillbite. Spillet byr på en skogtur som varer rundt 30 minutter.

I skogen skal du lytte til stemmer fra trærne og plukke blomster.

– «Sunlight» er et avslappende rom for meditasjon og refleksjon, og ikke et sted med høyt tempo, krevende utfordringer eller mye pang, pang, sier daglig leder Tobias Kaasa Fossheim i Krillbite.

– I skogen skal du få tid til å fordøye opplevelsen.

En meditativ boble i pandemien

Selskapet fikk en million kroner i støtte av Norsk Filminstitutt til utviklingen av spillet, som startet rett før koronaen brøt ut i Norge.

– Skogen har vært et fint samlingspunkt for oss i Krillbite under pandemien. Et avbrekk fra en veldig skytung høst og vinter med mye innesitting.

«Sunlight» er en walking-simulator, et slags eventyrspill hvor reisen er målet. Det er også en spirituell oppfølger til spillet «The Plan» fra 2013, som tar for seg livet til en flue som går gjennom en eksistensiell krise.

– Jeg tror målet til Krillbite er å bruke spillmediets virkemidler til å skape en slags vakker, meditativ boble i hverdagen til de som spiller det, sier NRKs spillkritiker Rune Fjeld Olsen.

Han mener korona-hverdagen har hatt stor innvirkning på spillutviklere.

– Vi kommer til å se mange eksempler på spillopplevelser basert på og inspirert av denne hverdagen i årene som kommer. «Sunlight» er et av de første eksemplene på nettopp det.

Krillbites artister malte alle elementene i spillet i VR.

Kammerkoret Aurum under innspillingen til Sunlight-spillet.

Med god avstand under koronaen bidro kammerkoret Aurum med Tsjaikovsky-hymne og lydeffekter til spillet. I tillegg bidro 20 stemmeskuespillere fra hele verden med stemmene til skogens trær.

Konsept-skisse av Krillbites dataspill "Sunlight".

Konseptskisse til spillet, som viser den karakteriserende impresjonistiske malestilen som ble brukt som inspirasjon for spillet. Krillbite opplyser at de vil plante et tre for hvert spill som bli solgt i samarbeid med miljøorganisasjonen ecologi.

Tsjaikovskij, Monet og Edvard Munch

Spillet har et visuelt og lydmessig særpreg. For å gjenskape følelsen av et maleri, er skogen og alle elementer laget av artister i VR.

– Vi har aktivt forsøkt å distansere oss fra den tradisjonelle, glatte og skinnende grafikken. Inspirasjonen ble malere som hadde den mest organiske og håndmalte stilen, som Monet og Munch.

Lydeffekter og musikken står et kor fra Trondheim bak.

– Kammerkoret Aurum fikk gjøre mye de ikke hadde gjort før. Blant annet laget de lyden av vinden og rasling av løv til spillet. I tillegg bidrar de med en veldig god versjon av Tsjaikovskijs Hymn of the Cherubim, som ble valgt ut fordi den minnet oss om sollys, forteller Tobias Kaasa Fossheim i Krillbite.

NRKs anmeldelse av spillet kan du se på våre nettsider torsdag 14. januar.

I denne videoen kan du høre kammerkoret Aurums Tsjaikovsky-tolkning:

Kulturstrøm

  • Norge vant sølv i EM brass band

    Eikanger-Bjørsvik Musikklag fra Nordhordland havnet på en 2. pass i det europeiske brassbandmesterskapet i mesterskapsseksjon i Palanga i Litauen lørdag.

    I tillegg vant de solistpris for trombonisten.

    – Eikanger-Bjørsvik er veldig fornøyd med 2. premie på EBBC 2024 Palanga, skriver Eikanger-Bjørsvik musikklag på Facebook.

    Brassband Treize Etoiles fra Sveits fikk 1. plass og Brassband Willebroek fra Belgia fikk 3.-plassen, ifølge resultatlisten.

  • 40 år sidan Dollie-jentene song for livet

    Søndag er det nøyaktig 40 år sidan den norske duoen Dollie de Luxe deltok i den internasjonale Eurovision-finalen med låten «Lenge leve livet».

    På Instagram spør Dollie-medlem Ingrid Bjørnov om andre også har hatt filler i håret! Benedikte Adrian var den andre i duoen, som kom på 17. plass i finalen.

    Dollie de Luxe ble nummer 17 av 19 i den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen i 1984.
  • Voldsomme reaksjoner på dansk Eurovision-artist

    Danmarks Eurovision-håp, artisten Saba, forteller at hun har vurdert å trekke seg etter kraftige reaksjoner på at hun deltar i den europeiske finalen.

    Reaksjonene kommer i forbindelse med Israels omdiskuterte deltakelse i Eurovision samtidig med krigføring på Gazastripen.

    Anna Saba Lykke sier til Ekstra Bladet at hun har bearbeidet opplevelsen med psykolog, og at hun nå har valgt å stenge alle sine sosiale medier etter kraftige oppfordringer om at hun bør trekke seg.

    Saba mener det er viktig for mangfold og representasjon at hun deltar. Hun har vært åpen om at hun er skeiv, adoptert og har utfordringer med psykisk helse.

    Hun er også blant artistene som har underskrevet oppropet om fred og våpenhvile i Gaza.

    Den danske sangeren Saba, Anna Saba Lykke.
    Foto: Ida Marie Odgaard / AP