Hopp til innhold

Norsk «jeger-suksess» i utlandet

Etter premierehelgen i Danmark, står «Hodejegerne» som den mest sette, norske filmen noensinne i landet. Samtidig går en annen, norsk filmhit så det suser i England.

Hodejegerne og Trolljegeren

De norske filmsuksessene «Hodejegerne» og «Trolljegeren» treffer begge godt i utlandet.

«Hodejegerne» er årets store, norske kinosuksess med besøkstall på 440.000. Nå er den i ferd med å erobre nye markeder.

I løpet av premierehelgen har 32.000 dansker tatt turen på kino for å se den norske spenningsfilmen. Dette gjør at den innen kort tid vil bli den mest sette norske filmen i Danmark.

– «Elling» har rekorden og ble sett av 33.000, så den vil falle i løpet av kort tid, sier filmens produsent, Asle Vatn, til NRK.no.

– Vi hadde som mål å nå 30.000, og det er jo utrolig gøy at vi har overgått det målet allerede, sier han.

Treffer med troll

Samtidig gjør en annen norsk jegerfilm det bra i England. «Trolljegerens» engelske distributør har satt i gang en massiv markedsføringskampanje, som har gitt resultater.

«Trolljegeren» var den 12. mest sette filmen i åpningshelgen, og distributør Hamish Mosley var sikker på at filmen ville treffe.

– Vi visste den ville bli en hit, så vi er ikke overrasket. Og vi er veldig fornøyd med den gode responsen som har kommet fra publikum.

Så langt har 74.000 engelskmenn sett filmen, som er satt opp på 83 kinoer over hele landet, og har spilt inn over fire millioner kroner.

«Hodejegerne» på kinotoppen

Christan Fredrik Martin (t.v.) og Asle Vatn

Asle Vatn har tro på at 'Hodejegerne' vil gjøre det bra i andre land også.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

I Danmark har kritikerne omfavnet «Hodejegerne» med gode anmeldelser, og uoffisielle tall tyder, ifølge Vatn, på at filmen var den mest besøkte på danske kinoer denne helga. Produsenten innrømmer at han var spent på besøkstallene.

– For å si det forsiktig, så har ikke danskene kjemperespekt for norsk film, så selv om vi hadde troen, tok vi ingenting for gitt. Det hjelper nok at vi har en profilert, dansk skuespiller i en sentral rolle, og vi har fått en del mediedekning på grunn av det.

– En suksesshistorie

Danmark er «Hodejegernes» internasjonale debut, før Sverige og Finland står for tur. Til neste år skal filmen ut til de største landene i Europa, og Vatn gleder seg til fortsettelsen.

– Det har vært fantastisk å jobbe med denne filmen, dette er en suksesshistorie som bare fortsetter og fortsetter.

Kulturstrøm

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift