Andelen av befolkningen som ser på TV en gjennomsnittsdag, har holdt seg nokså stabil de seinere åra. Fra 2011 til 2012 sank andelen imidlertid fra 81 prosent til 77 prosent.
Også tiden vi bruker til TV-seing, har sunket betydelig, ifølge Norsk mediebarometer fra 2012. Høyest seerandel har unge og eldre, de eldre bruker mest tid. Det er størst oppslutning om nyheter, TV-serier og sport.
Færre papiraviser
I 2012 leste 55 prosent av befolkningen mellom 9 og 79 år én eller flere papiraviser en gjennomsnittsdag, mot 63 prosent ett år tidligere. Denne utviklingen har pågått lenge. I 1997 var andelen papiravislesere på 84 prosent.
62 prosent hadde avisabonnement i 2012, en nedgang fra 68 prosent i 2011.
Andelen som bare leser trykte aviser en gjennomsnittsdag, har sunket fra 69 prosent i 2001 til 28 prosent i 2012. I samme periode har andelen som bare leser nettaviser, økt fra 2 til 22 prosent, mens andelen som både leser trykte aviser og nettaviser, har økt fra 9 til 27 prosent.
Andelen som generelt leser aviser, det vil si enten papir- eller nettaviser, var 77 prosent i 2012. Denne andelen har vært tilnærmet uendret siden 2001, da andelen var 79 prosent.
Mer enn én av fire unge leser kun nettaviser
Blant personer mellom 16 og 24 år er det mer enn dobbelt så mange som leser nettaviser som leser trykte aviser i løpet av en dag.
I aldersgruppen 25- 44 år er det også en stor overvekt av nettavislesere i forhold til papiravislesere. I de to nevnte aldersgruppene er andelen som leser nettaviser høyest i befolkningen, med 65 prosent per døgn.
Andel internettbrukere flatet ut
Kanskje har Norge nådd sitt metthetspunkt i antall internettbrukere. Når det gjelder andelen av befolkningen som bruker internett var det ingen økning mellom 2011 og 2012. Begge årene var andelen på 80 prosent.
Tiden brukt til Internett har derimot økt, fra 86 minutter i 2011 til 95 minutter ett år etter. Aldri har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på Internett. Økningen gjelder for alle aldersgrupper og begge kjønn.
Vi lytter mer på radio
60 prosent lyttet til radio i løpet av et døgn i 2012. Dette var en økning fra 55 prosent året før. De godt voksne lytter mest til radio
Artikkelen blir oppdatert.