Det er analyseselskapet Kantar sine nyeste tall, fra første kvartal i år, som viser den unike utviklingen.
Hver person abonnerer og betaler nå for 2,3 strømmetjenester hver. Bruken av NRK TV og andre kostnadsfrie tjenester kommer i tillegg.
– I internasjonal målestokk har jeg ikke sett et så høyt tall, sier Knut-Arne Futsæter, forskningsleder i Kantar.
Han leder gjennomføringen av den største undersøkelsen i Norge om strømmetrender og folks bruk av strømmetjenester.
Tallene er basert på hva folk selv har rapportert. Ingen av de kommersielle strømmeselskapene vil gi ut tall om hvor mange som abonnerer på dem.
– Det høye tallet skyldes nok at det norske strømmemarkedet er veldig etablert og at nordmenn har mulighet til å betale, forklarer han.
Netflix sin fremtid i Norge
Netflix har problemer internasjonalt etter brukerfall og inntektstap, opplyste selskapet tidligere i år.
Men nordmenn sverger fortsatt til Netflix. Rundt 60 prosent opplyser fortsatt om at husstanden abonnerer på tjenesten.
– Men de vil nok slite med å opprettholde en så sterk posisjon i fremtiden med så mange nye aktører på markedet, sier Futsæter.
HBO Max er også populært blant nordmenn, i tillegg til de norske aktørene som TV2, Viaplay og Discovery. Disney+ gjør det også skarpt i Norge.
Noen sliter mer
Store internasjonale aktører som Apple TV+, Amazon Prime og Paramount+ har lavere oppslutning.
Kun fem prosent svarer at de abonnerer på Paramount+, ifølge undersøkelsen. Sjefen for tjenesten, Jesper Dahl er likevel fornøyd med etableringen i Norge.
– Ja, jeg syns dette går veldig bra.
– Men det er lave tall sammenlignet med deres konkurrenter, hvorfor er dere likevel fornøyd?
– Dette går etter planen. Og planen er at vi senere i år skal bli en del av SkyShowtime, forteller Dahl.
SkyShowtime vil samle innhold fra flere leverandører, blant annet Universal Pictures og Paramount Pictures. I tillegg til innhold fra Sky og Showtime.
– Det er vanskeligere for nye aktører å komme inn på strømmemarked i Norge, fordi det er så etablert blant folk, forklarer Futsæter.
Innholdet vinner
Knut Kristian Hauger er redaktør i Kampanje. Et bransjenettsted som følger strømmemarkedet tett.
Han mener han har en slags oppskrift på hva strømmetjenestene trenger for å få folk til å bruke dem.
– Du må enten ha eksklusive sportsrettigheter eller unikt drama med høy kvalitet. Eller norsk innhold om norsk virkelighet, sier han og legger til:
– Utfordringen nå er at markedet er overopphetet. Det finnes knapt folk som kan lage innholdet lenger, fordi det trengs så mye innhold til tjenestene.