I 2002 opplevde norsk platebransje et eventyrlig år, med en økning på 14 prosent. At folket der langt mot nord – i landet med høy pc- og bredbåndsutbredelse – fortsatte å kjøpe plater vakte oppsikt rundt om i en piratplaget verden.
Men i 2003 slo vi altså følge med den globale plateindustrien. Ned ni prosent kan varsle tøffere tak i norske plateselskaper. Norske platekjøpere har vært gjerrigperer i landets platesjapper.
25 kilometer
Men det kan neppe lastes norske artister. Norske artister med mestselgende Bertine Zetlitz i spissen presset norskandelen opp et lite prosentpoeng til 20 prosent. Hver femte solgte i 2003 var altså med en norsk artist. I sum ble det 2,5 millioner album, eller en stabel på 25 kilometer.
Totalt omsatte den norske platebransjen for 1,8 milliarder kroner, eller om lag en halv opera.
Nedgangen i salget betyr dermed en svikt i inntekter på 180 millioner kroner.
Trøsten for norskeplateselskaper er at det kunne vært verre – mye verre. I Danmark er cd-salget halvert på fire år, mens det i Norge ligger på samme nivå som i år 2000. Danskene kjøper nå færre plater enn vi nordmenn gjør.
Universal og EMI størst
De utenlandsk-eide plateselskapene dominerer fortsatt det norske plateselskapet. Universal og EMI er i særklasse størst med henholdsvis 13,1 og 22,7 prosents markedsandel. I B-heatet følger så Warner (11,6%), Sony (11,2%) og BMG (10,3%).
De såkalte multiene (multinasjonale plateselskapene) dominerte i 2003 det norske platemarkedet med en samlet markedsandel på 78,9 prosent.