Hopp til innhold

1 av 5 elever bruker ChatGPT til skolearbeid

– Jeg har veldig sympati for lærerne akkurat nå, sier KI-ekspert Inga Strümke.

Tre jenter sitter ved siden av hverandre på en benk, bak dem er en lysrød-farget murvegg. Jentene smiler bredt, det ser ut som de ler, og jenta ytterst til høyre holder rundt jenta i midten.

Malin Stormo Endresen (f.v.), Henriette Harkestad Alvheim og Lena Christina Mendy ved Bergen Katedralskole kjenner mange som bruker ChatGPT i skolearbeidet.

Foto: Mariann Reikerås / NRK

På få måneder har chat-roboten ChatGPT gått fra å være et morsomt leketøy til seriøst verktøy.

– Jeg bruker det veldig ofte, nesten hele tiden, hvis jeg skal være ærlig med deg.

Det sier Patryk Benedikt Mydel ved Danielsen videregående skole i Bergen.

Blant et representativt uvalg av unge mellom 15 og 24 år svarer 1 av 5 (18 %), at de bruker ChatGPT til skolearbeid ukentlig.

Det kommer fram av rapporten Medietrender Ung 2023, som legges fram av Kantar media denne uka.

To gutter sitter ved en pult i et klasserom. Pulter står i en lang rad langs vinduet. Gutten nærmest kameraet har en grønn hettegenser på, han smiler forsiktig med munnen lukket. Gutten bak ham har caps på og en grå hettegenser. Gutten smiler med tennene og lener seg fram for å vises i bildet.

Oscar Flaktveit Holmsen og Patryk Benedikt Mydel (t.h) ved Danielsen videregående i Bergen er ikke overrasket over ChatGPT-tallene til Kantar media.

Foto: Mariann Reikerås / NRK

Fritt fram

Fordi det ikke finnes noen nasjonale føringer på bruken av verktøyet i skolen, er det fritt fram for elevene i norske skoler.

Det er problematisk, mener lektor Siv Sørås Valand ved Sandvika videregående skole.

– Jeg er bekymret for at de ikke får nok trening i å utvikle selvstendige skriveferdigheter, hvis de bruker ChatGPT når det ikke er meningen at de skal bruke det, sier hun til NRK.

Siv Sørås Valand, lektor i Bærum

Lektor Siv Sørås Valand er bekymret for at tjenester som ChatGPT skal stå i veien for elevenes læring.

Foto: Privat

Hun er leder for Landslaget for norskundervisning, og skrev allerede i november en bekymringsmelding til Stortingspolitikerne.

Men så langt har det ikke kommet noen retningslinjer for hvordan skolen skal ta i bruk, eller bremse bruken av tjenesten.

– Viktig å utvikle god digital dømmekraft

I Kunnskapsdepartementet sier de at det er viktig å legge opp til støttesystemer for lærerne, men også at elevene lærer om- og med kunstig intelligens - slik at de utvikler god digital dømmekraft.

– Vi har stor forståelse for de bekymringene som er knyttet til kunstig intelligens, og vi vet jo ikke hvordan det vil påvirke oss fremover, sier statssekretær Sindre Lysø (Ap) til NRK.

En mann med dress og briller ser inn i kameraet og smiler. Han står foran en helt nøytral, brun trevegg.

Statssekretær Sindre Lysø (Ap) i Kunnskapsdepartementet sier lærerne trenger støttesystemer for å møte kunstig intelligens i skolen, og at det er noe som vil utarbeides fremover.

Foto: Jens Driveklepp

Han sier infrastrukturen blir viktig, slik at lærerne og skolene har kontroll over det elevene leverer inn.

– Svaret er at vi er nødt til å jobbe sammen på tvers av skolen for å finne den beste måten å møte dette på. Det er jeg helt sikker på at vi klarer.

«ChatGPT blir som en hjelpelærer»

– Det er mange i klassen som bruker det, enten som kilde, eller for å svare på oppgaver, sier Henriette Harkestad Alvheim ved Bergen Katedralskole.

I undersøkelsen Kantar media har gjort, fikk de unge spørsmål om hva de bruker ChatGPT til.

Da svarer noen at de får hjelp til å forstå vanskelig språk eller til å finne kilder på tema i skoleoppgaver. Andre svarer at de bruker det til å lage oppsummeringer eller forkortelser av lange tekster.

I undersøkelsen svarer også flere at de bruker ChatGPT til å løse hele oppgaver.

Jeg bruker det til å finne kilder om ting jeg studerer.

Mann, 20-24 år

Det var en samfunnsfagslekse jeg hadde glemt å gjøre. Da brukte jeg bare ChatGPT for å gjøre meg kjapt ferdig.

Mann, 15-19 år

ChatGPT blir som en hjelpelærer i faget.

Kvinne, 15-19 år

Noen av elevene NRK møter i Bergen sier også at det ikke er aktuelt å ta i bruk verktøyet.

– Jeg føler det blir litt juks, hvis jeg skal la PC'en skrive det for meg.

– Aller mest imponert over lærerne

Førsteamanuensis ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU, Inga Strümke, følger utviklingen tett.

Hun forteller til NRK at mange lærere kontakter henne og forteller at hverken ledelse eller politikere kan fortelle dem hvordan de skal ta i bruk ChatGPT.

En kvinne har dratt det lange brune håret over til den ene sida. Hun ser med smilende øyne inn i kameraet. Hun har hvit t-skjorte på og et smykke i sølv rundt halsen.

KI-ekspert og førsteamanuensis, Inga Strümke ved NTNU, sier hun er imponert over lærerne fordi de er tvunget til å forholde seg til tjenester som ChatGPT.

Foto: Mona Hauglid

– Jeg har veldig mye sympati for lærerne akkurat nå, og det er nok den yrkesgruppa jeg er aller mest imponert over nå om dagen, for de har vært tvunget til å forholde seg til dette, sier hun.

Hun sier at det finnes et potensiale for denne teknologien i skolen, men:

– Noen må ta ansvar.

Ifølge Strümke kan teknologien øke segregeringen i samfunnet.

– Den kan øke forskjellen mellom folk. Derfor må politikere eller utdanningsmyndighet legge nasjonale føringer.

Sindre Lysø i Kunnskapsdepartementet sier til NRK at Utdanningsdirektoratet er i gang med å utarbeide kompetansepakker som lærerne og ansatte i skolen kan ta i bruk.

– Der vil man få inspirasjon og tips til hvordan man kan tilnærme seg kunstig intelligens i klasserommet.

Kulturstrøm

  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP