Hopp til innhold

Nå kommer læreplanene som tar 22. juli inn i skolen: – Umulig å lære bort uten hatet som lå bak

Denne uken legger Utdanningsdirektoratet frem skisser til ny læreplan for grunnskolen. Der slås det fast at terrorangrepene 22. juli 2011 skal inn i elevenes timeplan, som første enkelthendelse i historien.

Regjeringskvartalet etter bomben

22. juli blir omtalt i skissene til nye læreplaner for grunnskolen, som Utdanningsdirektoratet legger ut denne uken.

Foto: Berit Roald/SCANPIX

– Vi skal sikre at 22. juli skal omtales i læreplanene, sier avdelingsdirektør Hedda Huse i Utdanningsdirektoratet.

Denne uken skal direktoratet legge frem skisser til nye nasjonale læreplaner. Der bekrefter Huse overfor NRK at de første offisielle føringene for undervisning om grusomhetene i regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli 2011 bli presentert.

I dagens læreplan er ingen enkelthendelser inkludert i kompetansemålene for samfunnsfag etter 7. trinn og 10. trinn.

Det betyr at 22. juli blir den eneste enkelthendelsen i historien som blir nevnt spesifikt i læreplanene. I tidligere læreplaner kan man lese at elever kunne «gjøre greie» for emner som den franske revolusjon eller 2. verdenskrig, men ikke én enkelthendelse.

– Vi jobber med hvordan dette skal inkluderes i undervisningen nå. Oppdraget nå er at temaet skal omtales i læreplanen. Dette er relevant i flere fag, deriblant samfunnsfag. Og det vil være flere temaer dette er aktuelt for, som medborgerskap og terror, sier Huse.

Utdanningsforbundet ber om tid til innspill

Når skissene nå legges åpent ut, åpner Utdanningsdirektoratet for innspill til planene. Dette skjer før et offisielt utkast til nye læreplaner skal ut på høring til departementene våren 2019.

Steffen Handal i Utdanningsforbundet har tidligere vært kritisk til å nevnte 22. juli spesifikt i de nye læreplanene uten tilstrekkelig faglig rådgivning, og ser frem til å komme med innspill.

Steffen Handal

Leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet.

Foto: Tom-Egil Jensen

– Jeg er veldig spent på hvordan læreplangruppene har jobbet med dette, og at vi får tid til å komme med innspill. Inkluderingen av 22. juli må ikke bli gjort på en lemfeldig måte, sier Handal.

«Må undervises om ideologien»

Undervisning om terroren som rammet Norge må ikke skje uten å samtidig redegjøre for ideologien som lå bak, understreker AUF-leder Mani Hussaini.

– Det er umulig. Da ignorerer man noe av det aller viktigste bak angrepene. På samme måte som vi lærer om andre verdenskrig og motivasjonen til nazistene, er dette noe som bør læres bort for å hindre at noe lignende skjer igjen, sier Hussaini.

Mani Hussaini holder tale. Ser engasjert ut.

AUF-leder Mani Hussaini mener opplæringen om 22. juli-angrepene også må omfatte terroristens ideologi.

Foto: Siv Sandvik / NRK

AUF har lenge argumentert for å ta 22. juli-terroren inn i skolen.

– Det er viktig at vi går i dybden på 22. juli, både hatideologien som drepte, men også hvordan vi som ett folk og én nasjon sto sammen i en av de vanskeligste stundene Norge har opplevd, sier Hussaini.

Sanner: «Skolen må bygge opp under norske verdier»

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) mener likevel det er naturlig å få terrorhendelsen som kostet 77 mennesker livet inn i elevens timeplaner. Han har også tatt til orde for nettopp dette.

– Ekstremisme, uavhengig hvor den kommer fra, truer verdier det norske samfunnet er bygget på, som demokrati, likeverd og toleranse. Da er det naturlig at man diskuterer årsaken til at noen går i angrep på disse verdiene, sier Sanner.

Han mener undervisning om 22. juli går rett inn under en av den norske skolens mest sentrale samfunnsoppdrag, om å bygge opp under norske verdier.

– Vi lever i et samfunn der fellesarenaene er blitt færre. Vi ser at hatprat og ekstremisme også gjør seg gjeldende i sosiale medier. Da er det viktig at elevene diskuterer verdier som toleranse og likeverd, sier Sanner.

Jan Tore Sanner

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner ønsker å ta 22. juli inn i undervisningen for å underbygge skolens samfunnsoppdrag om å bygge opp under norske verdier som toleranse og likeverd.

Foto: Helle Fjelldalen / NRK

En endelig ny læreplan er ventet innført i 2020, 14 år etter forrige læreplan i 2016.

I 2020 vil elever som er født etter at terroren rammet Norge utgjøre første til tredje trinn på barneskolen.

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)