I årene etter at Facebook lanserte «like», det velkjente blå tommel opp-ikonet, har det flere ganger blitt avvist at selskapet jobber med en såkalt «dislike»-knapp.
Men i fjor lettet imidlertid det sosiale mediets-utviklere på sløret, og gav en sniktitt på det Facebook kaller «reactions».
Nå melder Associated Press at dagen er kommet for utrullingen av denne endringen, og at like-knappen nå får selskap, etter å ha utviklet funksjonaliteten i over ett år. Allerede nå er den tilgjengelig i Norge på nett.
Elsker, haha, wow, trist og sint
De nye «reaksjonene» som har fått plass i Facebooks tjenester er «elsker, haha, wow, trist og sint». De ser, ganske enkelt, slik ut:
Dermed får du mye mer å velge mellom når du ønsker å uttrykke deg om noe, og kan fortsatt bruke den gode gamle «like»-knappen om du helst føler for det.
– Vi valgte å velge flere nyanserte reaksjoner for å gi brukere bedre kontroll over hvordan de ønsker å uttrykke seg, sa Facebooks produktdesign-direktør Julie Zhuo via AP.
«Liker» én milliard ganger daglig
Zhuo forteller at brukere i test-land brukte de ulike reaksjonene mer og mer over tid, selv om en vanlig «like» forble klart mest populær.
– Brukere bruker «like»-funksjonaliteten mer enn én milliard ganger daglig, så det er fortsatt førstevalget for de fleste poster, utdypet Zhuo ytterligere.
Det er også mulig at Facebook kan legge til eller endre reaksjons-utvalget over tid basert på tilbakemeldinger.