For mange norske musikkelskere er musikeren og komponisten Martin Horntveth et kjent navn, men de fleste vil nok assosiere ham med band som Jaga Jazzist og The National Bank. Han skriver imidlertid musikk for andre også, og film og TV er en sjanger han er godt kjent med.
- Jeg ble egentlig kalt inn for å lage en vignettlåt (sangen som starter hver episode, journ.anm). Jeg ble fortalt om serien, så på bilder av området den ble spilt inn i, og tenkte at dette har jeg kjempelyst til å jobbe med. Jeg sendte inn forslag til vignettlåt på en CD med 19 andre sanger jeg hadde fra før, et lite bibliotek med musikk. Det var akkurat i det lydlandskapet de ønsket, så jeg fikk jeg jobben med å lage musikk til hele serien på grunn av den pakken, forteller Horntveth.
Fra først til sist
Dette kan ikke stemme, tenker kanskje den oppmerksomme leser nå. For det er ikke en Martin Horntveth-låt som klinger i ørene hver gang en ny episode med Himmelblå ruller over skjermen. Det er det Anne Marie Almedals nydelige og melankolske ”Blue Sky Blue” som gjør.
Horntveths ”Trace of You” (med tekst av Martin Hagfors) er imidlertid den muntre up-beat-låta som hver gang ledsager rulleteksten, og som lar deg sitte igjen med en oppstemt følelse og lyst til å se den neste!
- ”Blue Sky Blue” er en veldig fin låt og vignettlåta slik den er nå er veldig riktig for serien, mener Horntveth, som ikke depper over at lystige ”Trace of You” kommer hver gang en av de 16 episodene er ferdige.
- Det jeg liker så godt med film og tv er at uansett hva som skjer, om det er en lykkelig slutt eller ikke, så er ofte en rulletekstmusikk med på å slutte ringen. Nå gleder vi oss til neste uke uansett! Jeg synes det er kult når den samme låta avslutter alle episodene. På mange måter er ”Trace of You” en popversjon av resten av musikken. Veldig forskjellig, men med samme instrumentering.
Viktig med tydelige temaer
Mellom ”Blue Sky” og ”Trace of You” ligger all den spesialskrevne musikken som ikke skal stå for seg selv, men ledsage bildene. Himmelblå er ingen film, men la oss kalle den filmmusikken likevel.
- Det sies at god filmmusikk er den du ikke hører?
- Det er det jeg prøver på! Men i film sitter man ett sted i halvannen time og ser konsentrert på. En tv-serie går man litt til og fra. Det gjør at man må være veldig tydelig på temaer, hvis ikke har seerne glemt dem neste uke uansett. Og som i film har jeg laget egne temaer til de ulike karakterene i serien. Serien ble spilt inn samtidig som jeg laget musikken, så jeg visste ikke hvordan det skulle gå med dem. Derfor har jeg måttet skrive variert musikk som kunne dekke alt fra bryllup til begravelser, forklarer Horntveth.
Svensk skjærgård-idyll
Hans største forbilde har lenge vært den svenske komponisten Björn Isfält (1942-1997), som skrev musikken til Änglagård-filmene og flere av de kjente, svenske barnefilmene og Lindgren-seriene fra 70-tallet, som Ronja Røverdatter, Rasmus på Loffen og Brødrene Løvehjerte.
- Jeg har vokst opp med svensk tv, og Astrid Lindgren har vært pensum hele livet. Så det å skrive spesialskrevet musikk til dette prosjektet har vært som en stor drøm for meg. Jeg husker jeg fikk gjennom et ønske: en solo obo, som akkompagnerer en snekke som kjører ut av en kai. Det er ”Vi på Saltkråkan” i et nøtteskall, beskriver Horntveth.
Det er bare å lukke øynene, og mane fram bildet av Roys skyssbåt, der den forlater kaia på Ylvingen og stevner ut leia. I øret en høy, spinkel og litt sorgmunter obo-tone, som passer den beskjedne båten og sola som glitrer i vannet perfekt.
Hør det her
Vill høst
På samme måte som regissørene sitter inne i redigeringsrommet og følger klippingen tett, har også Martin Horntveth gjort det. Musikken hans er nøye tilpasset bildene. Og resultatet?
- Jeg er enormt fornøyd. Det har vært en kjempeprosess, men det å legge på musikken er like viktig som alt annet i en TV-serie. Vi har brukt timevis på hver episode. Noen episoder er lette, andre vanskelige, og de fem forskjellige regissørene er veldig forskjellige å jobbe med. Noen ganger er det viktig ikke å gjøre en scene for sukkersøt, andre ganger bruker vi musikken for å skape mer dramatikk, noen ganger kanskje nettopp for å gjøre det sukkersøtt, forklarer Horntveth.
Som denne høsten slett ikke bare skal slappe av foran TV-skjermen og se på Himmelblå. Det har han ikke tid til.
- Jeg skal skrive musikken til en radioteaterforestilling basert på Tom Egelands bok ”Trollspeilet”, og det blir kjempekult! Jeg skrev musikken til ”Nattmannen” i 2006 og har hatt mye dialog med Radioteateret etter det. Jeg skal også skrive musikk til grøssere for nett de skal produsere i høst. Så skal jeg skrive musikk til en annen tv-serie som Rubicon skal produsere, og til en kortfilm som Vibeke Ringen (en av Himmelblå-regissørene journ.anm) skal lage. Og så er det National Bank og Jaga Jazzist, da.
- Det blir en vill høst.
Hør