Minimal satsning

Den tradisjonelle musikkbransjen hviler seg på trygge bestselgere som Hellbillies og Raga Rockers framfor å satse på unge og uetablerte artister.

Christel Alsos på Bergenfest, 2007

ENESTE ENE: Christel Alsos albumdebuterte i år.

Foto: Per Ole Hagen, NRK

Kilde: Detektor NRK P2, fredag kl.09.03 / lørdag kl.16.03

Musikkbransjen selv mener at årsaken er det minkende platesalget.

En eneste albumdebutant

Christel Alsos er i år den eneste debutanten som gir ut album på ett av de fire største plateselskapene her i landet. Sony BMG ga ut platen hennes i vinter. Verken Universal, Warner og EMI har utgir debutanter i år.

Daglig leder for bransjefestivalen Bylarm, Erlend Mogård Larsen mener den manglende satsningen er konsekvensene av de synlige, økonomiske problemene i platebransjen. Hittil har platesalget gått ned et sted mellom 30 – 40 prosent.

- Det er såpass dyrt å lansere en debutant, og med det minkende platesalget, er man vel redd for å gå med veldig store underskudd, tror Mogård Larsen.

- Når økonomien blir trangere, er det helt uunngåelig at det gjør noe med risiko- og investeringsviljen, sier han.

Uforutsigbar forretning

Bjørn Rogstad, sjef for EMI i Norge, innrømmer at markedet er vanskelig å forholde seg til.

- Man kan si at de over 30 år konsumerer media og musikk sånn som før, det vil si kjøper.

Det samme kan han ikke si om de under 25 år.

- Denne store massen på folk under 25 år konsumerer media og musikk på en helt ny måte, og mange av dem betaler ikke for seg.

Det tror han er årsaken til at platebransjen satser på tradisjonelle bestselgere.

- Man sikter seg inn på det stabile markedet over fylte 30, og da sier det seg selv at det ikke er mange debutanter som operer i det segmentet der, mener Rogstad.

Lover bedring neste år

Hans selskap satser i høst på Hellbillies og CC Cowboys framfor nye norske artister. Rogstad understreker at de på ingen måte har gitt opp å utvikle nye talenter, og hevder EMI kommer sterkere tilbake med flere debutanter allerede neste år.

- Vi har ikke noe valg, vi er nødt til å investere i ny, norsk musikk, og vi må finne en måte å gjøre det på.

- Men kommer EMI til å ha råd til å eksperimentere i årene som kommer?

- Ja. Den oppgaven er vi nødt til å ta på oss, ikke av idealistiske årsaker, men fordi vi nødt til å ha en levende og vital stall med artister i alle segmenter fra de etablerte til de helt uetablerte, svarer han.

Rogstad understreker at dersom man ikke fortsetter å jobbe med uetablerte artister, vil man på sikt ikke noen artister å jobbe med i det hele tatt.

Nytt bunnivå

Musikkansvarlig i Dagsavisen, Bernt Erik Pedersen, mener at tallene bare er et nytt bunnivå i en utvikling som er pågått i flere år allerede.

- Det har aldri kommet flere plater før enn nå, men det er de uavhengige, norske plateselskapene som står for bredden og nyskapningen i platebransjen, sier han.

Han mener konsekvensene er verst for de største selskapene selv.

- Musikkbransjen generelt går bra, unntaket er platesalget, poengterer han.

Han har kun et råd til unge, uetablerte musikere som vil gi ut musikken sin.

- De bør gi ut plata selv.