NRK1 og TV2 kniver om lørdagskvelden, og denne uken var det Stjernekamp som stakk av med seieren.
765.000 seere fulgte Stjernekamps fem siste deltagere, noe som ga programmet en markedsandel på 50, 2 prosent.
Seertallene er ny rekord for det norskproduserte konseptet. Flere så lørdagens program enn fjorårets finale, da Rita Eriksen vant.
– Dette er en «all time high» for Stjernekamp. Programmet har høyere tall enn finalen i forrige sesong, og det er enda tre programmer igjen, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK.
Denne uken var programmet inn på TV-titternes topp-tre-liste, og ble kun slått av gullrekke-favorittene Skavlan og Nytt på nytt.
– Nå er Stjernekamp blitt en av de tre mest TV-programmene i løpet av uken. Det er utrolig moro at NRK får til noe så bra på lørdagskvelden. Og ikke minst er det morsomt med en slik suksess for et norskprodusert underholdningskonsept, sier Kristian Tolonen.
TV-sjef i Mediacom, Marianne Massaiu, er også imponert over helgens seertall.
– Markedsandelen for Stjernekamp har vært økende, over 50 prosent er fantastisk. Isolert sett blir seertall på nesten 800.000 sjeldnere og sjeldnere. Mye tyder på at NRK drar lørdagspublikummet tilbake, sier Massaiu til NRK.no.
Artikkelen fortsetter under bildegalleriet.
TV2 og NRK dominerer
Stjernekamps største konkurrent, TV2s Skal vi danse, hadde 531.000 seere og en markedsandel på 37.5 prosent. Dermed ble programmet ukens 13. mest sette program.
Marianne Massaiu i Mediacom mener TV2 også har grunn til å være fornøyd.
– Skal vi danse gikk også bra denne lørdagen. Det er kun premieren og to delsendinger som har gått bedre.
Forrige uke hadde Stjernekamp 669.000 seere, mens TV 2s Skal vi danse hadde 549.000 seere.
– Det er interessant å se at TV2 og NRK hadde 85 prosent markedsandel i det aktuelle tidsrommet 20.00-23.00 på lørdag. Det samme ser vi på fredagen. Det er nok grunnen til at TVNorge og TV3 satser på alle andre dager enn fredag og lørdag, sier Massaiu til NRK.no.
Brutalt hardt
Det var den norske koreografen Vibeke Sørlie som hadde ideen til programkonseptet, og Stjernekamp er det første norskutviklede lørdagsformatet som er blitt solgt til utlandet.
Sørlie er, ikke overraskende, svært fornøyd med helgens seertall.
– Vi har jobbet brutalt hardt for å få til dette her. Jeg er ekstremt stolt. Vi har virkelig gått i selen for å få til en fantastisk lørdagsstund for hele familien. Det var jo også en grunn til at jeg ville lage programmet. Jeg følte ikke at det eksisterte et program som jeg, moren min og datteren min kunne se på sammen, sier idéhaver og medprodusent Vibeke Sørlie til NRK.no.
Får yngre seere
Mens Skal vi danses gjennomsnitts-seer er 55 år, har Stjernekamps seere blitt yngre.
– Programmet er ikke bare blitt større, det er også blitt yngre. Forrige sesong hadde et snitt på 456.000 seere, denne sesongen har det vært 610.000. Samtidig er seerne blitt to år yngre, nå er snittalderen på 52 år. Det skal litt til, tendensen er det motsatte – at det er vanskeligere å nå de yngre. Sånn sett går Stjernekamp motsatt vei, sier Kristian Tolonen.
Idéskaper Vibeke Sørlie anser snittalderen som en bekreftelse på at hun har lyktes med å skape et program for både datter, mor og bestemor.
– Alderen er en indikasjon på at vi treffer både ung og gammel.