Hopp til innhold

Mercedes-Benz er best på produktplassering

I nesten én av tre storfilmer ruller Mercedes-Benz over skjermen. Det tyske bilmerket topper produktplasseringslista for 2012.

Mercedes Benz C-klasse

Mercedes-Benz er merkevaren som oftest dukket opp i flest filmer i USA i fjor.

Foto: Politiet

Produktplassering er et velkjent begrep i Hollywood-filmer, og merkevarer betaler ofte store summer for at produktene deres skal dukke opp i populære filmer.

Siden 2001 har selskapet Brandchannel laget en årlig oversikt over produktplassering i mestselgende filmer, og de har gitt ut priser i «Brandcameo» siden 2004.

Av alle de 34 filmene som havnet på førsteplass på «box office»-lista (billettsalg) i løpet av 2012, var Mercedes-Benz-biler synlig i ti av dem. Med det dyttet de fjorårsvinneren Apple ned på andreplass, skriver Brandchannel.com.

I storfilmer som Twilight, Jack Reacher, Taken 2, Skyfall og oscarvinneren Argo, dukker Mercedes-biler opp en eller flere ganger.

Bilprodusenten har figurert høyt på listene i kåringene, og de ligger på en femteplass totalt fra 2001 og fram til i dag. Merker som oftere er sett i Hollywood-filmer, er de amerikanske merkevarene Apple, Coca-Cola, Ford og Chevrolet.

Apple med i færre filmer


Apple stakk av med seieren i fjor, og har de siste årene vært synlig i rundt 40–50 prosent av alle toppfilmene. I år ble det andreplass på teknologiselskapet, og under 30 prosent synlighet.

Forklaringen kan være at en rekke storfilmer som Amazing Spiderman, Skyfall, The Vow og 21 jump street ble produsert av Sony, og det naturlig nok er flest Sony-produkter i disse.

Apple sparker likevel godt fra seg, og er synlig i mange storfilmer som ikke nådde førsteplass på billettsalglista, blant annet i The Three Stooges, The Dictator og What to Expect When You're Expecting.

Effektiv markedsføring

Førsteamanuensis på Markedshøyskolen og ekspert på produktplassering, Lars Erling Olsen, sier at produktplassering kan være effektiv markedsføring.

– Man vet at det fungerer på kjennskap, holdninger og atferd til en merkevare, sier han, og deler produktplassering i to kategorier.

Er det snakk om bedre kjennskap og oppmerksomhet rundt et produkt eller en merkevare, er det viktig å være tydelig og gjenta synligheten mange ganger i løpet av en film eller serie.

– Er derimot målet å endre holdinger til en merkevare, viser forskning at det er mest effektivt å være mindre direkte synlig, og heller bevege seg under den kognitive radaren til folk, sier Olsen.

At det er Mercedes-Benz som topper årets liste foran andre veletablerte merker, overrasker han ikke.

– Mercedes har alltid vært flinke til å presentere nye modeller og konsepter i filmer, og det har de gjort i mange år. For de store navnene er det ikke å gjøre folk oppmerksomme på merkevaren i sin helhet som er viktig, men å fremme spesifikke produkter og nyheter, sier han.

Lavere antall produkter

En gjennomgang av alle de 34 filmene som lå på førsteplass i fjor, viser til sammen 397 produkter som er gjenkjennelige på merke eller nevnt med navn.

Det er et gjennomsnitt på 11,7 produkter per film, det laveste antallet siden Brandchannel startet registreringen i 2001. Det laveste tallet før 2012 var 13,4 i gjennomsnitt i 2004, og tallet har ellers ligget på mellom 17 og 22 produkter per film. Toppåret var i 2001, med gjennomsnittlig 22,2 produkter

Selskapet forklarer nedgangen med at flere av toppfilmene er fantasy-, animasjon- eller filmer lagt til en annen tidsalder, som Hobbiten, Snow White and the huntsmen og Brave.

Olsen mener det også har noe med tilgjengeligheten til andre kanaler å gjøre.

– I Hollywood har de sett at effekten av å pøse på med mange forskjellige produkter i en og samme film ikke er så effektivt. Dessuten har det kommet mange flere kanaler, blant annet YouTube-videoer, sammenlignet med tidligere da det bare var TV og film, sier han.

Tillatt også i Norge

Tidligere har det ikke vært tillatt med produktplassering i norske TV-serier og programmer, men fra 1. januar i år trådte nye regler i Kringkastingsloven i kraft. Det vil si at programmer på TV Norge og TV 2 med underliggende kanaler kan ha produktplassering. TV3 har allerede hatt det i to år, siden de sender fra London og følger andre regler.

– Nå har det vært lovlig i Norge en liten stund, og det har vært noe debatt rundt det. Men det ser ikke ut til at nordmenn legger merke til det i særlig stor grad, og det er jo hele poenget, sier Olsen.

På NRK er produktplassering fortsatt ikke tillatt i norske programmer, og blant annet Lilyhammer måtte utsettes i fjor på grunn av nettopp dette.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.