Hvis du føler at du sitter igjen med en smak av Apple etter å ha vært på kino, tyder alt på at du har rett i det. Reuters melder at teknologiselskapet er en ener på produktplassering i storfilmer fra Hollywood.
Kåringen er gjort av nettstedet Brandchannel som fører årlige regnskap over hyppigheten av merkevarer i filmer. «Iron Man 2» var filmen der Apple dukket opp flest ganger med 64 produkter i løpet av filmens 124 minutter.
I snitt betyr dette at et Apple-produkt ble vist omtrent annethvert minutt, noe som nå applauderes av bransjen.
- Les også: Oscar-filmene er fulle av feil
- Les også: Stem på din Oscar-favoritt
– Skjer oftere enn vi tror
I Norge har vi ingen klare regler for produktplassering i film og TV. Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener vi eksponeres for mer reklame enn vi er klar over i norske filmer.
– Vi tenker kanskje ikke så mye over det, men jeg kan love deg at det skjer hele tiden i absolutt alle norske filmer. Vi har jo mindre plassering enn i amerikanske filmer, men det er ikke dermed sagt at det ikke forekommer hyppig, forklarer Trond Blindheim til NRK.no.
Vanlig med sponsing
Norske filmer finansieres som regel med støtte fra Norsk Filminstitutt. Men innsats fra private investorer, samarbeidspartnere og velvillige firmaer gjør at skillet mellom produktplassering og velvilje ofte blir uklart.
– Når filmskaperne får tilbud om å låne et innspillingssted eller å få produkter til filmen, kan også dette være en form for produktplassering. Men dette snakkes det veldig lite om i filmbransjen, som har gjort seg avhengig av slike sponsormidler for å øke budsjettet til filmene, mener Blindheim.
- Les også:
- Les også:
Forbukerombudet er kritisk
Det er ingen klare regler for produktplassering i Norge. Men kulturdepartementet foreslo i november i fjor at produktplassering skal gjøres lovlig i filmer og enkelte TV-programmer. I en fersk høring er Forbrukerombudet kritiske til departementets forslag.
– Produktplassering vil gjøre det umulig for forbrukerne å unngå reklame, og vil særlig gå utover barn og unge, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
Nergård er også bekymret for at markedshensynene kan føre til at kvaliteten på filmen eller TV-serien blir dårligere. Den oppfatningen deler nok ikke Brandchannel som hyller Apple for å ha plassert 591 produkter og merkenavn i 33 av filmene som lå på topp på de amerikanske kinolistene.
- Les også: Apple fjerner nazimusikk
Hyllet pistol-produsent
Apple kunne ses i filmer som «Kick-Ass», «Toy Story 3», og «The Other Guys» og ble årets merkevarevinner foran Chevrolet, Ford og Nike.
2010s verstingpris gikk til «Wall Street 2». Regissør Oliver Stone fikk kritikk for å ha brukt produkter som ikke passet inn i filmen, og for i flere tilfeller la produktene stjele fokus fra handlingen.
Pistolprodusenten Glock fikk hedersprisen for lang og tro tjeneste i amerikanske actionfilmer.