- Vi har alltid hatt som målsetning å bli størst, men det skal jo kombineres med å være et alternativt plateselskap. Samtidig ønsker vi å være store slik at vi kan velge selv hva vi vil jobbe med, og være en sterk konkurrent.
Samtidig er det greit med et opplag på 300 for et alternativt band som Kiruna.
Langt opp
Men det er hardt å ta opp kampen mot de store. For selv om Tuba Records er det største norskeide plateselskapet per dags dato, har de kun en markedsandel på 3 prosent (Markedsandeler 2003).
Det er langt igjen til de fem multinasjonale selskapene BMG, Warner, Sony, EMI og Universal som til sammen regjerer nesten 79,9 prosent av markedet.
- Det norske markedet er som de utenlandske. Det er de store majorselskapene som tar det aller meste av kaka, og så er det relativt små andeler fordelt på ganske mange mindre utøvere.
Flere små
Samtidig er det litt annerledes i Norge, mener Hagen.
- Det som er bra her er at det er så pass mange små som kan leve av det de gjør, og at de små er å regne med i markedet. De utgjør til sammen en veldig viktig andel.
Det er en del av en trend at de små selskapene blir flere og sterkere, tror Hagen.
Lidenskap
For de store sliter. Platesalget stuper, spareknivene slipes hyppigere og hyppigere og det snakkes stadig om sammenslåinger.
Det åpner opp for et mer mangfoldig marked, mener han.
- Det er mange måter å drive små selskaper på. De fleste er ikke satt opp med tanke på å tjene penger. Man starter et lite plateselskap fordi man er utrolig glad i musikk og fordi man har lyst til å bruke tida si på artister og musikk man tror på. Og så lenge det er en interesse vil det stadig dukke opp nye selskaper, men sett fra et business-synspunkt så blir det nok bare verre og verre å tjene penger.