Regler og avgiftsberegning
På Toll- og avgiftsdirektoratets nettside www.toll.no har de en peker til ”Import av kjøretøy”. Her finner du alt du trenger å vite om import av bil, inklusive en kalkulator som beregner hva det vil koste deg å importere en bestemt bil.
Det kan være mye å spare på å importere bilen selv.
For ordens skyld: bilen avgiftlegges med moms (beregnes av den totale innkjøpsverdeen, dvs totalkostnad for bilen da den kommer til norskegrensa), engangsavgift og vrakpant. Mens engangsavgiften igjen beregnes av bilens egenvekt (med full tank), motorvolum og hestekrefter.
Vi minner samtidig om at merverdiavgiften må betales straks, mens engangsavgiften ikke trenger betales før bilen skal registreres.
Nettsteder
Her er noen nettsteder fra Tyskland og USA med et godt utvalg av bruktbiler.
Tyskland: www.mobile.de, www.webauto.de, www.faircar.de, www.car4you.com (inkluderer også Sveits, Østerrike, Italia og Frankrike).
USA: www.eBay.com (også med info om amerikanske speditører), www.carsDirect.com, www.CarandDriver.com, www.traderonline.com, www.specialcar.com.
Hvordan få bilen hjem?
Mange leier containerplass for å få bilen hjem til Norge. (Foto: Scanpix)
Du kan enten ordne med forsendelsen selv ved å leie container, eller du kan bruke speditører. For å finne fram til disse kan du kikke i Gule sider eller besøke e.Bay.com. Ellers pleier speditører som henter biler fra USA gjerne å annonsere i AmCar Magazine, som du får kjøpt i mange kiosker og på de fleste bensinstasjoner.
Andre praktiske råd
Kjøper du en bil som er eldre enn 30 år, regnes den som veteranbil og er dermed fritatt for avgifter, bortsett fra vrakpant.
Et vanlig problem med bruktimporterte biler kan være at de har kjørt langt flere kilometer enn oppgitt. Beste måten å sikre seg mot juks av dette slaget er å benytte merkevareforhandlere. De går for å være seriøse.
Sørg for at servicehefte følger med, og sjekk bilens chassisnummer med det som er oppgitt i serviceheftet.
Hvis bilen skulle mangle EU-godkjenning, trenger du en ECE-bekreftelse, for å dokumentere at bilen tilfredstiller norske støy- og utslippskrav. ECE-bekreftelse kan skaffes enten fra det tyske biltilsynet eller fra den norske importøren av det aktuelle bilmerket. Merk at du sparer opptil 2000 kroner på å velge det tyske biltilsynet.
Før du drar, sjekk og sammenlikn bruktbilprisen her hjemme og ute på de bilmodellene du vurderer å kjøpe.
Bilen bør ses
Vær klar over at dersom du kjøper bilen usett, er risikoen større for at eventuelt ekstrautstyr ”forsvinner” underveis til Norge. Og klagemulighetene tilsvarende mindre.
Husk også at i ”gamle” dager var ekstrautstyr et fordyrende element, noe som blant annet rammet ekstra sikkerhetsutstyr. Reglene er derfor forandret slik at det i dag som regel lønner seg å få montert det ekstrautstyret du måtte ønske hos bilselgeren, heller enn å anskaffe det i Norge.