Bygningen
er et besøk verd i seg selv. Den tidligere Bankside kraftstasjon er bygget om etter alle kunstens regler og ligger i dag som en perle ved bredden av Themsen, ikke langt fra St. Paul katedralen. Arkitektene Herzog & de Meuron vant ombyggingskonkurransen. De har valgt å bevare turbinhallen som noe av kraftverkets historie. Resten fremstår i rene linjer i en slags funksjonalisme som kler kunsten og måten den er organisert på.
Kunstens organisering
Mens de fleste andre billedsamlinger følger modernismens utstillingsmønster der et bilde henger side om side med andre fra samme land og epoke, har Tate gjort det annerledes. Her tar man utgangspunkt i ulike temaer. Inndeling kan være Landskapet og omgivelser forøvrig, Historie og samfunn, Nakenheten og kroppens ulike aktiviteter eller Stilleben og virkelig liv.
Innholdet viktigere
Det betyr at verk i ulik stil fra forskjellige land kan være gruppert sammen. Dermed vil de belyse hverandre på en annen måte enn om vi i samme sal bare ser bilder fra samme epoke. Her blir vi tvunget til å se sammenhenger vi ikke var klar over. Innholdet blir viktigere enn formen.
To eksempler
Stilleben av Paul Cézanne fra 1892-93.
Når modernisten Paul Cezanne i 1892-93 maler sitt "Stilleben med vannmugge" er det i stor grad for å eksperimentere med formen. Når Daniel Spoerri i "Prose Poems" fra 1959-60 limer gjenstander fra sine nære omgivelser godt fast på en bordplate og henger på veggen, sier han også noe om forsøplingen i samfunnet. Bossmengden vi snart drukner i. Kanskje vil han også si noe om personen som har forlatt bordet med sigarettsneiper, papirrester og andre gjenstander?
Verkene snakker sammen
Kunstverkene har sine ulike budskap. Og organisert tematisk på denne måten, snakker de også seg imellom. Kanskje kan Spoerri si oss noe om Cézanne - og omvendt? Her må vi gå tilbake til det bildet vi først passerte fordi vi i mellomtiden har lært noe nytt. Derfor blir det også viktig hvilken kunst som er plassert sammen. På denne måten blir hvert av rommene et kunstverk i seg selv. Og kuratoren, den som organiserer kunsten til en utstilling, blir nærmest en konseptkunstner.
Musikken i programmet
er korte sekvenser hentet fra den engelske komponisten Rebecca Saunders "Kvartett" fra 1998.
NRK P2 tirsdag 30. september 2003 kl. 20.30, reprise torsdag kl. 19.00 og lørdag kl. 17.30.