Ifølge del to av Medietilsynets rapport om økonomien i norske mediebedrifter, falt lokalradioenes samlede reklameinntekter med 14,6 prosent i 2016. Samlet er det snakk om 37 millioner kroner.
– Rapporten viser at lokalradio i Norge har mye å slite med, og står ovenfor vanskelige valg i forbindelse med overgangen til de nasjonale kringkasternes overgang til DAB, sier Tor Erik Engebretsen, direktør for tilskudd, økonomi og marked i Medietilsynet.
Ifølge direktøren er det store variasjoner i markedet. Noen stasjoner går med overskudd, andre har betydelige tap.
– Fremtiden er relativt usikker for lokalradio, fordi mange står ovenfor et dilemma om hva de skal gjøre, sier Engebretsen og referer til DAB-overgangen.
Han mener lokalradioene må kartlegge hvilke muligheter de har.
Tror på reklameinntekter
TROR PÅ REKLAMENS MAKT: Lasse Kokvik, direktør i Bauer Media AS.
Foto: Bauer Media ASLasse Kokvik, direktør i Bauer Media AS som blant annet eier Radio Norge, sier til NRK at de i noe tid har sett en sviktende inntektsperiode for lokalradio. Lokalradioene er avhengige av reklameinntektene.
– Nå har radio vært relativt stabilt i mange år. På kommersiell side har man ene og alene drevet virksomheten med kommersielle inntekter i form av reklamesalg og den modellen tenker jeg må bli en stund til fremover, sier Kokvik.
Kokvik sier omleggingen til DAB kan ha en sammenheng med inntektsfallet.
– I den pågående omleggingen fra analog til digital, hvor man går fra fem kanaler til 30 kanaler, begynner jo tilbudet å bli betydelig på riksnivå. Det kan ha en sammenheng med inntektsfallet.
Mener DAB åpner nye muligheter
I Norge finnes det totalt 250 konsesjoner for lokalradioer. 30 stasjoner meldte i 2016 fra til Medietilsynet at sluttet å sende på FM-nettet, enten fordi de la ned kanalen eller fordi de gikk over til DAB.
Styreleder Svein Larsen i Norsk Lokalradioforbund sier til NRK at det ligger mye muligheter med for lokalradio i DAB-omleggingen.
– Om du ser inn i glasskula, hvordan ser fremtiden for norsk lokalradio ut?
– Fremtiden blir avgjort løpet av et år eller to. Det var ikke hensikten til de store riksaktørene, men ved å legge om til DAB har de gitt en del av lokalradioene anledning til å overleve, sier Larsen.
Han mener at når rikskanalene forsvinner fra FM nettet, så åpner de for at lokalradioene utvider lyttergrunnlaget sitt og dermed økte inntektene. Utfordringen for lokalradioens del er å forbedre driften slik at de klarer å overleve i markedet.
– De aller fleste skal fortsette på FM i minimum fem år til, og flere av dem er i gang med å utvikle DAB-nett. Så vi er på begge plattformer og på nettet.