Hver femte i Norge leser for dårlig til å møte kravene i dagens arbeidsliv. En av ti nordmenn har store leseproblemer
Bjørn Rudborg driver Lettlest forlag. Bøkene forlaget gir ut skal kunne leses av voksne mennesker som ellers aldri leser bøker.
- Språket er enkelt bygd opp. Punktum kommer fort. Det er ingen vanskelige ord, og ingen billedlige ord. Poenget er at bøkene skal være lette å lese og lette å forstå, sier Rudborg.
Suksess i Sverige
Den enkle oppbyggingen skal imidlertid ikke gjøre den litterære verdien dårligere.
- Kvaliteten er veldig viktig; bøkene skal ikke ha et B-stempel i innholdet selv om språket er enkelt, sier han.
Bjørn Rudborg har hentet ideen til Lettlest Forlag fra Sverige. Her har bøkene nådd langt utover målgruppen.
- Vi erfarte de samme da Lydbokforlaget begynte å gi ut bøker. Etter hvert ble deres hovedmålgruppe i mindretall. Og det har også skjedd med denne typen bøker i Sverige, sier Rudborg.
Inngangsport til andre bøker
Flere tiltak er i gang for å hjelpe lesesvake nordmenn. Arbeidernes opplysningsforbund (AOF) har fulltegnede lese - og skrivekurs og Telemark fylkeskommune har opprettet egne leseombud. De gir råd om litteratur og leser høyt for de svakeste gruppene.
En undersøkelse fra Senter for leseforskning i Stavanger viser at en av fem nordmenn leser for dårlig til å møte kravene i dagens arbeidsliv. En av ti nordmenn har store leseproblemer. Forsker Egil Gabrielsen forteller at kravene til folks lese- og skriveferdigheter stadig blir tøffere.
- Dette er en utvikling vi ser i alle land. Ikke minst i de nordiske landene, sier han.
Gabrielsen understreker imidlertid at det er mange gode lesere som aldri leser bøker.
- Men å lese bøker er en kilde til å vedlikeholde leseferdigheten. Dette kan være en inngangsport til å lese mer avansert litteratur etter hvert, sier Gabrielsen.
Kulturnytt, NRK P2, 31. mars 2003