Hopp til innhold

Kunst som tegneserie eller omvendt

«En frivillig død», Steffen Kvernelands tegneserie om farens selvmord er mesterlig utført.

Steffen Kverneland

Steffen Kverneland har laget tegneserie om sin fars selvmord.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Leseren skal vite at «En frivillig død», Steffen Kvernelands beretning om farens selvmord i 1981, ikke er noen lystreise. Allerede omslagstegningen gir tydelige varsel – et bilde av faren, iført noe som kan være en maskinist- eller styrmannsuniform og et bredt glis, er svertet ned og visket ut til et mørke der ansiktstrekkene ikke lenger er synlige. Han er borte.

Direkte slående, allerede ved første gangs lesning av «En frivillig død», er de sterke kontrastene mellom de kortfattede, oftest saklige og nesten-lakoniske tekstene og de intense bildene. Kverneland tør stole på egne bilder – at de bærer budskapet av egen kraft.

Med betydelig bravur slår Steffen Kverneland om seg med tegninger av de mest ulike slag. Han behersker og bruker alt fra en tilsynelatende enkel og tradisjonell slap stick, via de vakreste portretter, til fine bymiljøer og det mørkt, nesten svarte og monokromt pinefulle. Samtidig, og uansett variasjon: hver eneste rute er umiskjennelig Kverneland.

Det risikable

Som leser er det risikabelt å bevege seg inn i bøker, tekst, bilder som går lidelsen og det personlige tapet på klingen. Faren for at det tipper over i det sentimentale er alltid til stede. Desto bedre når kunstneren, som Steffen Kverneland her, greier å løfte det personlige i tragedien til det allmenngyldige, noe som kan oppleves fra mottagerens eget perspektiv. En banal observasjon fra min side, men sann.

Historien er ingenlunde trist fra start til slutt, Kverneland bygger boka opp, bit for bit, med brokker av minner og anekdoter, mest fra det som berører ham selv og faren, deres felles historie. Det inkluderer stor varme og mye munterhet, uten at gåten forsvinner: Hva var det som førte til farens frivillige død, når bestemte han seg, levde Steffen og familien med selvmordet over hodene i mange år? Parallelt gir Kverneland rom for spørsmålet om våre minners påliteliglighet – er de sanne?

«En frivillig død» er et gjennomført og i viktige partier vakkert verk. Bare ved et par anledninger, der Kverneland limer inn gamle arbeider, synes jeg boka faller ut av karakter, at den glipper sin egen tråd.

La meg løfte to illustrasjoner, to som ligner hverandre, nesten til forveksling, den ene helt foran i boka, den andre bak: Kverneland selv, med sin lille sønn på fanget, begge med blikk rettet ut av siden, i samme retning. Over den voksne mannen svever en tankeboble – først med et bilde av barnet Steffen i tilsvarende situasjon på sin fars fang, men her er det barnets ansiktstrekk som er utvisket. I det andre bildet, på slutten av boka, fylles tantkeboblen av den røde Volvoen i det grimme mørket, med slange fra eksosrøret og inn i kupéen.

«En frivillig død» er en betydelig triumf – for Steffen Kverneland og for tegneserien selv.

Passer for deg som:

  • like gjerne leser rutene som teksten

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters