Hopp til innhold

Kulturrådet i ny rapport: Mela-festivalen oppfyller ikke kravene til statsstøtte

Melafestivalen i Oslo oppfyller ikke kriteriene for å være såkalt knutepunktfestival, konkluderer Kulturrådet i ny rapport. Konklusjonen er feil, mener Melafestivalen selv.

Wyclef Jean

IKKE VERDENSMUSIKK: Hiphop-artisten Wyclef Jean er en av artistene som står på hovedscenen under Melafestivalen i Oslo i august. Det er ikke nok til å kalle seg ledende innenfor verdensmusikk, mener Kulturrådet.

Foto: PAUL BERGEN / Afp

Arnfinn Bjerkestrand

MENER MELA IKKE HOLDER MÅL: Kulturrådets Arnfinn Bjerkestrand og Kulturrådet mener Mela ikke er ledende innenfor verdensmusikk.

Foto: Kulturrådet
Khalid Salimi

SKYLDER PÅ SJANGERFORVIRRING: Khalid Salimi vil unngå merkelappen «verdensmusikk».

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX
Bjørgulv Vinje Borgundvaag

FOR TIDLIG Å SI: Statssekretær Bjørgulv Borgundvaag vil ikke si noe om rapporten får konsekvenser for knutepunktstatusen til Mela.

Foto: Ilja C. Hendel / Kulturdepartementet

Mela-festivalen, som går av stabelen i Oslo i august hvert år, har status som knutepunktfestival.

Det innebærer at arrangørene er garantert økonomisk støtte direkte fra statsbudsjettet. Til gjengjeld forventes de å gi opplæring og støtte til mindre festivaler innenfor sitt område.

Les: Moldejazz kan miste millionar i støtte

Stiller spørsmål ved kriteriene

I en rapport fra Kulturrådet stilles imidlertid spørsmålet om festivalen oppfyller kriteriene for å være nettopp knutepunktfestival.

«Melafestivalen fyller sine formål på en god måte og er av høy betydning for det multikulturelle Oslo, men er ikke uten videre egnet til å oppfylle kriterier for knutepunktinstitusjoner i sin gjeldende utforming,» heter det i rapporten, som også har vurdert Førde internasjonale fokemusikkfestival.

– Ett av knutpunktordningens kriterier er at festivalen skal være kunstnerisk ledende innenfor sin sjanger. Vi har stilt spørsmål ved om Mela i lys av sitt oppdrag om å være en bred møteplass, og har konkludert med at festivalen ikke nødvendigvis når målet om å være kunstnerisk ledende, sier Arnfinn Bjerkestrand i Kulturrådet.

Kunstnerisk ansvarlig i Melafestivalen, Khalid Salimi, mener på sin side at Kulturrådet i sin rapport har ikke har tatt hensyn til at Melafestivalen dekker flere sjangre, og at rapporten fokuserer for mye på verdensmusikksjangeren.

– Mela-festivalen har utviklet seg til å bli sjangeroverskridende, og ledende på både hip hop og reggae. Hvis man tar utgangspunkt i én sjanger, må konklusjonen bli feil. Tar de utgangspunkt i verdensmusikk, som vi ikke ønsker å være ledende innen, så er vi ikke ledende, sier Salimi.

Les også: Meiner det er urettferdig at Førdefestivalen får 11 mill. neste år

Frykter ikke for festivalstøtte

Bjørkestrand i Kulturrådet innrømmer at sjangerbegrepene kan være forvirrende, og at innspillet fra Salimi nå skal tas med det videre arbeidet med knutepunktfestivalene.

– Vi drøfter disse ulike begrepene, som jo både er oppklarende og forvirrende. Jeg synes det er spennende innspill han har, og det er en kritikk vi må ta til etterretning og drøfte videre, sier Bjerkestrand.

Statssekretær Bjørgulv Borgundvaag i Kulturdepartementet sier at det er for tidlig å si hva rapporten om Melafestivalen vil føre til.

– Rådet påpeker at noen av festivalene kunne gjort mer for å oppfylle kravene til knutepunktfestival. Men hvordan dette vil slå ut for den enkelte festival i den helhetlige vurderingen, er det for tidlig å si noe om, sier Borgundvaag.

Khalid Salimi fortelle at han ikke frykter at den økonomiske statsstøtten til Melafestivalen skal forsvinne etter kulturrådets rapport.

– Jeg synes evalueringsprosessen fra regjeringen så langt har vært veldig ryddig, og det skal den fortsatt være. Vi er med i denne prosessen, og vi vet at vi oppfyller kriteriene, sier Salimi.

Både Bjerkestrand i Kulturrådet og Salimi i Melafestivalen ønsker nå en revurdering av kriteriene for å være knutepunktfestival, men det har Borgundvaag og Kulturdepartementet så langt ikke tatt stilling til.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters