32 biler deltar i konkurransen om å bli årets bil i Europa. Kriteriene for alle de nominerte, er at de er til salgs i minst fem europeiske land, og har et salg på mer enn 5000 eksemplarer årlig.
Toyota Prius, en av favorittene. (Foto: Toshifumi Kitamura, AFP)
Selve avstemmingsprosessen i konkurransen som egentlig går under navnet «Car of the year 2005», har to trinn: Først vil det stemmes fram en liste på syv nominerte, før en endelig vinner blir kåret 15. november.
Kritiske røster
En del er kritiske til kåringen som har kåret årets bil fra 1964 og fram til i dag. De mener den er en jippo uten noen verdi for bilutviklingen. Men blant de 58 jurymedlemmene, fordelt på 22 europeiske land, finner vi nok ingen kritiske røster. Norges eneste jurymedlem er i hvert fall positiv til konkurransen.
- Dette er en god mulighet til å fortelle bilbransjen hva vi mener er viktig sett fra et forbrukerståsted, sier Redaksjonssjef i bladet Motor, Rune Korsvoll.
Korsvolls sju
Torsdag 7. oktober er siste frist for jurymedlemmene til å levere sine bidrag, og her er Korsvolls sju favoritter.
Audi A6, også en favoritt. (Foto: Bjørnar Fjeldvær)
* Toyota Prius
* Citroën C4
* Renault Modus
* Opel Astra
* Audi A6
* Ford Focus
* Mercedes A-klasse
- Etter min mening bør en av disse vinne fordi de gir mye bil for pengene. Dessuten har de flere nyvinninger. både teknisk og i form av nye praktiske løsninger.
Sikkerhet og miljø viktig
Korsvoll sier det også blir lagt mye vekt på at bilene er sikre og miljøvennlige. Det siste er spesielt viktig for jurymedlemmene fra Nord-Europa.
- Jeg tror ikke en bil med kun enormt mange hestekrefter og uten den rette sikkerheten og miljømessige standarden noen gang vil vinne denne konkurransen.
De siste årenes vinnere har vært Fiat Panda (2004), Renault Megane (2003) og Peugeot 307 (2002).
For å se alle de nominerte i årets konkurranse, gå til www.caroftheyear.org.