NRK Meny
Normal

Klart for DAB-revolusjon i bilen

Om tre og et halvt år kan du være uten radiosignal i bilen din. Flere hundre tusen biler må de kommende årene klargjøres for å kunne ta inn digital radio.

DAB-radio i bil

Dersom du vil ha radio i bilen din også fra og med 2017, må du sørge for å skaffe deg bil med DAB-radio, eller montere adapter som gjør det mulig å ta inn digitale signaler.

Foto: Scanpix, Poppe, Cornelius / Scanpix

Norge skal nemlig bli et heldigitalt radiorike fra og med 11. januar 2017. Etter planen skal de analoge FM-radiomastene da slokkes, og digital radio skal råde grunnen. Du kan da velge mellom å høre radio på internett, digital-tv eller via en DAB-radio.

Regjeringen krever at det legges til rette for at så mange som mulig skal kunne lytte til DAB-radio i bilen sin. Dermed blir det en formidabel jobb å sørge for at så mange som mulig av alle landets 2,5 millioner kjøretøy er utstyrt med DAB-radio innen de analoge radiomastene slukkes i 2017.

En meget stor andel av bilene som triller rundt på norske veier har nemlig bare FM-radio. Selv på helt nye biler er DAB-radioer i undertall: Av alle nybilene som ble solgt i fjor, hadde bare 30 prosent integrert DAB-radio.

Dette betyr at svært mange biler vil måtte få montert en adapter eller andre løsninger som gjør det mulig å ta inn radio også etter 2017 når kun digital radio eksisterer (se faktaboks).

Skal lokkes over på DAB

NRK lanserer det neste året flere heldigitale radiokanaler for å lokke publikum over på DAB og nettradio. I oktober starter kanalen NRK P1+, der blant annet tidligere Nitime-general Hans-Petter Jacobsen er programleder.

Les: Dette er P1+

Og på nyåret kommer NRK med enda en ren digitalkanal. Navn som Tore Sagen, Kari Slaatsveen, Totto Mjelde og Espen Thoresen er med på utviklingen av kanalen som retter seg mot unge voksne, altså for dem som har vokst fra P3, men fortsatt føler seg litt for unge for P1 og P2.

– Et av de største sprangene for folk blir å få DAB i bilen. Mange mennesker lytter til radio på vei til jobb, men fortsatt er det få lyttere som har DAB-radio i bilen. Det er en utfordring, sier Hans-Petter Jacobsen.

Hanne Hoftun, Hans-Petter Jacobsen og Viggo Valle

Hanne Hoftun, Hans-Petter Jacobsen og Viggo Valle er blant profilene i NRKs nye heldigitale kanal, NRK P1+.

Foto: Ole Kaland / NRK

NB: Det er viktig å få med seg at det er en forskjell på formatene DAB og DAB+, og at man bør gå for sistnevnte når man skal kjøpe ny digitalradio. Flere radiokanaler sendes i dag bare i DAB+ og nettradio, deriblant NRK Sport. (se faktaboks lengre ned i artikkelen).

Planen er altså at norsk radio skal bli heldigital fra og med 2017, men slukkingen av FM-nettet kan bli utsatt til 2019 dersom visse kriterier ikke er oppfylt innen 2015.

Blant annet må minst 50 prosent av radiolyttingen foregå på DAB. I dag er tallet 34 prosent. Bare ni prosent av dette igjen foregår i bil.

Og dersom det ikke finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for DAB i bil innen 2015, blir slukkingen utsatt. Siden en stor del av radiolyttingen skjer under transport, er det uaktuelt å slukke radionettet uten at nok biler har DAB-tilgang.

Det stilles krav fra departementet om at det må finnes adapterløsninger som gir et stabilt og robust signalmottak, uten at den koster for mye å installere.

Kulturdepartementet skal i år gjøre en vurdering av markedet for biladaptere, og vil senere presisere hva som ligger i kravet deres om at radioløsningene skal være teknisk tilfredsstillende og rimelige, skriver Medietilsynet.

En av grunnene til at det er viktig å få folket raskt over på digitalradio, er de høye kostnadene NRK har med å sende radio både digitalt og analogt. Totalutgiftene NRK har på distribusjon av radio på FM, DAB og AM er for bare 2014 på hele 300 millioner kroner.

Distribusjonssjef Øyvind Vasaasen anslår at det vil koste NRK 200 millioner kroner dersom tidspunktet for slukking av FM-nettet skulle bli utsatt til 2019.

Radiosender - Norkring

Planen er å slukke det gamle FM-nettet fra og med januar 2017. Samtlige NRKs radiokanaler blir etter dette kringkastet digitalt.

Foto: BO MATHISEN / Norkring

– Utskiftningen går for tregt

Markedssjef Jarle Ruud i Digitalradio Norge sier at den største utfordringen med å legge om til DAB-lytting i bil, er at utskiftningen av den norske bilparken ikke går raskt nok.

– Vi kan ikke stole på at utskiftningen går så raskt at alle har DAB-radio innen det analoge radionettet slukkes. Derfor må det ettermonteres adapter i svært mange biler de nærmeste årene. Her er det et stort informasjonsarbeid som må gjøres ut mot publikum, sier Ruud til NRK.no.

Digitalradio Norge er eid av NRK og P4, og selskapet har som formål å sørge for en smidig overgang til digitalradio. Ruud sier at de jobber opp mot bilbransjen for å informere om den store jobben som må gjøres.

– Vi er i tett dialog med bilimportører og verksteder, og det vil være naturlig at de kan presentere tilbud for ettermontering av DAB-mottaker når bilen er inne på service eller EU-kontroll de kommende årene, sier Ruud.

Han sier at det finnes en rekke løsninger over hele prisspekteret, og spår at det vil komme noen enda bedre etter hvert.

Les mer på NRKs DAB-sider

Flere løsninger

– Men det er kanskje lurt å vente med tanke på at det vel komme bedre og billigere løsninger de neste par årene?

– Det vil det som regel gjøre. Men er du en ivrig radiolytter per i dag er det ingen grunn til å vente, og eventuelt oppgradere til noe bedre senere, sier han.

Ruud sier at de mest sofistikerte løsningene for ettermontering gjøres ved at en mottakerenhet monteres diskré inni dashbordet, og at disse integreres med display og knappene på rattet. Prisen for dette er rundt 3500 kroner. Samtidig finnes det enklere og billigere løsninger som medfører noe mer ledninger og antenner inni bilen.

Man kan også i mange tilfeller nappe ut den gamle bilradioen og sette inn en ny – men i mer moderne biler dreier det seg om integrerte underholdningsanlegg, som er noe vanskeligere å bytte. En annen løsning er å lytte til digitalradio ved å koble sin smarttelefon til stereoanlegget.

Les mer om ettermontering av digitalradio her

Større markeder bestemmer

Litt av problemet er at ikke alle bilprodusentene er så ivrige etter å utstyre nye biler med DAB-radio. Norge har kommet relativt langt med omleggingen til digitalradio, men kan bare svare for litt over én prosent av det totale bilsalget i Europa. Dermed er man avhengig av at de større markedene tar i bruk digitale bilradioer for at det skal bli interessant nok for bilprodusentene.

Jarle Ruud, Digitalradio Norge

Jarle Ruud, som er markedssjef i Digitalradio Norge, sier at det finnes en lang rekke løsninger for å ettermontere DAB-adaptere i biler som bare har FM-antenne i dag.

Men DAB-markedet er i ferd med å åpnes opp i Europa, og Ruud sier at flere og flere bilprodusenter nå er interesserte i å lage integrerte digitale radioer på bilene de produserer – særlig i forbindelse med at radiodigitaliseringen har fått bein å gå på i Tyskland og Storbritannia.

Volkswagen er blant merkene som fører an, og fra og med sist sommer har de innført DAB-radio som standard på samtlige modeller, med unntak av VW Up.
For Audi sin del er DAB-radio ekstrautstyr på alle modeller. I fjor var det DAB-radio på vel halvparten av Audiene som importøren Harald A. Møller solgte.

– Vi er i klar dialog med fabrikken om utviklingen på DAB. Så langt er det de store markedene som legger mye av føringene. Når for eksempel Storbritannia stenger sitt FM-nett, vil dette trolig også få ringvirkninger for andre markeder, sier informasjonssjef hos Audi, Marius Tegneby.

Han kan ikke si noe om hvordan de vil gå fram for å tilby ettermontering av DAB hos kunder som har bilradio med kun FM-antenne.

– Det er for tidlig å si noe konkret rundt ettermontering og adapterløsninger. Å gjøre dette ved service eller annet verkstedbesøk kan være et alternativ. Vi må også finne riktig løsning for bruktbiler, sier han.

Vil tilby DAB via serviceinnkalling

Toyota står foran en storstilt omlegging til DAB på sine modeller. Av rundt 20.000 solgte biler i fjor, var bare 500–1000 biler utstyrt med dette. I år forventer de at dette tallet er minst 12-13.000.

Rune Gutteberg Hansen hos Volvo Norge opplyser at de i stadig større grad opplever at kundene etterspør DAB-radio som en del av utstyret til bilen de ønsker seg. Han sier at de er klare for ettermontering av DAB-radio på bruktbiler.

– De fleste av bilene våre som er nyere enn 2009-modell, og som ikke har DAB-radio, er forberedt for dette fra fabrikkens side. Dermed er det en enkel sak for Volvo-verkstedet å ettermontere DAB-radio til disse bilene, for eksempel når bilen er inne til service, men også ellers selvfølgelig, sier han.