Enten du ønsker å redusere drivstofforbruket ditt av økonomiske eller miljømessige grunner er det mye å spare bare du kan triksene. En del er sikkert kjent fra før, men visste du for eksempel at varmeapparatet gjør at drivstofforbruket går opp? Her er noen råd til hvordan du kan kjøre mer økonomisk.
Hold jevn hastighet
Noe av det viktigste du gjør for å spare drivstoff er å holde jevn fart. (Foto: Scanpix)
De fleste er nok klar over dette allerede, men vi må nevne det likevel. Akselerasjon suger drivstoff. Prøv derfor å holde jevn fart uten for mange oppbremsinger. For å få til dette må nok en del bilister legge om kjørestilen noe. Viktigst er det å holde avstand, se langt fram i trafikken og rett og slett planlegge kjøringen. Greier du dette kan du unngå mange situasjoner der du ellers måtte ha bremset ned.
- Vi snakker ikke om mer enn en avstand på 3-4 sekunder. Man får da bedre tid til å vurdere om man må slippe gassen eller ikke, sier hovedinstruktør Jan Anker-Goli i EcoDriving.
Når det gjelder hastigheten, er det ikke nok å bare holde den jevn. Jo fortere du kjører, desto mer drivstoff bruker også bilen per mil. Et eksempel vi fant på Bellonas hjemmesider viser at en bil som bruker 0,7 på mila ved 70 km/t, bruker 0,85 liter per mil ved 90 km/t og 1,05 liter per mil ved 110 km/t.
Kjør på høye gir
Det er overraskende mye å spare på girvalg. For det første er det bare å venne seg til følgende tanke først som sist: Kjør på det høyeste giret bilen orker å dra. Tester viser at du minsker forbruket og kommer fortere fram på denne måten.
I tillegg er det lurt å hoppe over gir. Ja, du leste riktig. Kjører du i for eksempel femtisone går du rett fra andre til fjerde gir. Såfremt bilen orker å dra i fjerdegir i denne hastigheten.
- Jeg pleier å si at man ikke bør kjøre på førstegir i mer enn en til to billengder. De aller fleste kjører for lenge på hvert gir og ligger gjerne ett gir for lavt. Er du for rolig i akselerasjonen tar det lang tid å komme opp i marsjhastighet og riktig gir.
Begrens luftmotstanden
Kjører man med vinduet oppe slik som Jan Erik gjør her fungerer bilen nesten som en fallskjerm, mener Anker-Goli. (Foto: NRK)
Økt luftmotstand er også en fiende av den økonomiske kjøringen. Åpne vinduer og soltak, takgrind, skiboks og snø på bilen er ting du bør tenke over om du vil kutte i kostnadene.
- Ta derfor av grind og skiboks når du ikke har bruk for det, er oppfordringen fra eksperten. Han sier også at med vinduer og soltak åpne fungerer bilen nesten som en fallskjerm som fanger luften.
En annen ting å passe på er er vekt og lufttrykket i dekkene. For lavt trykk øker rullemotstanden og dermed også forbruket av bensin eller diesel. Og fyller du bilen med unødvendig bagasje blir bilen selvfølgelig tyngre å dra.
Moderer bruken av klimaanlegg
Bruk av varmeapparat og airconditioning suger også ekstra drivstoff ut av tanken. Motoren jobber ekstra for at du skal ha det behagelig inne i bilen.
- Men man må ikke bli helt ekstrem i sin sparing. Kjører man med vinduene lukket og med airconditionen slått av, vil det jo bli ekstremt varmt inne i bilen, noe som kan være trafikkfarlig, advarer Anker-Goli.
Utnytt bakkene
Nedoverbakkene er til for å utnyttes. (Foto: Statens Vegvesen)
Man skulle kanskje ikke tro det, men Norge er ifølge Anker-Goli et bra land å spare drivstoff i.
- Her om dagen kjøret jeg tur-retur Bergen-Voss i en BMW 318i 2001 modell med 118 hk, og gjennomsnittsforbruket var 0,52 på mila. Det viktige her er å utnytte terrenget. I nedoverbakkene slipper jeg ofte gassen. Da kuttes drivstofftilførselen og jeg kjører helt gratis.
Hvor mye kan jeg spare?
Hvor mye penger du sparer på å kjøre mer økonomisk varierer selvfølgelig mye. Hvor mye du kjører, type bil og hvor flink du er til å følge disse rådene er faktorer som spiller inn. Likevel sier Anker-Goli at det er vanlig med 10-15 prosent innsparing. Men noen sparer mer.
- Vi hadde en fra Bergen kommune på kurs for en stund siden. Denne sjåføren kuttet drivstofforbruket med hele 36 prosent!
Tipsene i kortform:
* Hold jevn fart, unngå oppbremsninger
* Må du bremse, så la motoren gjøre dette
* Hold avstand til trafikken foran
* Ikke kjør fortere enn du må
* Akselerer bestemt men behagelig opp i den farten du ønsker å kjøre i.
* Bruk så høyt gir som motoren orker å dra
* Hopp over gir. Gå for eksempel fra andre til fjerde når fartsgrensen er 50 km/t
* Bruk førstegir kun en til to billengder
* Ikke bruk aircondition og varmeapparat unødvendig mye
* Utnytt terrenget
(Kilder: Bellona, DinSide, Top Gear, EcoDriving)